hypothecaire lening met eigen vermogen

susreg
Topic Starter
Berichten: 17

hypothecaire lening met eigen vermogen

#1 , 03 mei 2015 13:42

Beste


Mijn dochter en haar partner zouden een lening willen aangaan voor een nieuw te bouwen woning.
Hiervoor zou mijn dochter een veel groter deel van eigen vermogen willen gebruiken.
Ze wil echter, wanneer er iets fout (echtscheiding, overlijden), dat haar eigen vermogen volledig naar haar (of ouders bij overlijden) terug komt.

Moet dit via notaris of niet?
Hoe doet zij dat het best?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 03 mei 2015 14:12

Is uw dochter gehuwd?
Welk huwelijkscontract?
Wanneer heeft dochter die eigen middelen verworven?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.


Reclame

susreg
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 03 mei 2015 17:00

Aan chantika en rohano

Bedankt voor reactie

Ik denk dat ik voldoende weet via link (schuldbekentenis)

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 05 mei 2015 12:11

Ik ga ervan uit dat uw dochter gehuwd is onder het wettelijk stelsel (=zonder huwelijkscontract).

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament. Ten aanzien van derden moet het eigendomsrecht van elk der echtgenoten op een goed dat niet van persoonlijke aard is, bij gebreke van boedelbeschrijving of tegen een bezit volgens de bepalingen van artikel 2229, bewezen worden aan de hand van titels met vaste dagtekening, van bescheiden van een openbare dienst of vermeldingen in regelmatig gehouden of opgemaakte registers, bescheiden of borderellen door de wet opgelegd of door het gebruik bekrachtigd. Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.”(Burgerlijk Wetboek).

Om ook ten aanzien van derden haar eigendomsrecht op het meer-belegde deel te behouden dient dit deel opgenomen in een (onderhandse) akte zoals hierboven vermeld en door beide echtgenoten ondertekend.

“Art.1328.Onderhandse akten hebben, ten aanzien van derden, geen dagtekening dan van de dag waarop zij zijn geregistreerd, ofwel van de dag van het overlijden van degene of van een van degenen die de akten ondertekend hebben, ofwel van de dag waarop de hoofdinhoud ervan is vastgesteld in akten door openbare ambtenaren opgemaakt, zoals processen-verbaal van verzegeling of van boedelbeschrijving.”(Burgerlijk Wetboek).

Vanaf 01/01/2015 wordt de registratieformaliteit losgekoppeld van de betaling van de vier Vlaamse registratiebelastingen, die voortaan door het Vlaams gewest worden geïnd. De akten waarvoor registratieplicht bestaat, worden zoals voorheen aangeboden op het bevoegde federale registratiekantoor. Op dit kantoor worden ook zoals voorheen de ‘federale registratierechten’ betaald. Van zodra de aangeboden stukken echter betrekking hebben op één van de vier Vlaamse registratiebelastingen (verkooprecht, schenkbelasting, verdeelrecht en recht op hypotheekvestiging) zal de Vlaamse Belastingdienst overgaan tot inning, bij wijze van inkohiering.(http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... .asp?id=24" onclick="window.open(this.href);return false;).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Bank & Beurs”