hypotheek op geschonken woning

omar123sheriff
Topic Starter
Berichten: 27

hypotheek op geschonken woning

#1 , 19 mar 2015 22:18

Beste forumleden,
ik heb een woning geschonken gekregen onder voorwaarden (vervreemdingsverbod en betaling van een vast bedrag per maand)
nu wil ik die renoveren mbv een lening en de bank vereist een hypotheek
voor deze hypotheek zou de schenker moeten meetekenen zegt de bank

ik neem aan dat dit is om af te zien van de herroepingsmogelijkheid indien ik de voorwaarden niet zou naleven
naturlijk is dat weer tegenstrijdig met de bedoeling van de schenker, want hoe is die anders verzekerd dat ik het vast bedrag betaal?
(ik ben natuurlijk wel van plan dit te blijven betalen)

wat moet of kan de schenker doen indien hij toch meetekent en dus afziet van de herroepingsmogelijkheid maar wel de zekerheid wil hebben dat het vast bedrag betaald wordt?
misschien eisen dat ipv de woning de waarde vd woning wordt terugbetaald bij niet naleven vd voorwaarden?

alvast bedankt voor jullie antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 20 mar 2015 15:47

Omar,

De bank vraagt inderdaad dat de schenker meetekent. Hierbij (kort uitgelegd) geeft de schenker de bank ook de mogelijkheid de woning openbaar te verkopen indien jij je verplichtingen jegens de bank niet langer zou voldoen.
Als de schenker een zekerheid wil inbouwen zou hij mijns inziens best ook zelf een hypotheek vestigen op de woning (in 2° rang na de bank) en dat maandbedrag ook in de vorm van een lening gieten. Bij wordt possible case kan betrokkene dan - na terugbetaling van de bank - een voorrecht uitoefenen op de verkoopsom van de woning.
Ik ken echter niet alle mogelijkheden. best kan je daar even informeren bij je notaris hoe dat best geregeld kan worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

omar123sheriff
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 20 mar 2015 16:58

Bedankt voor de info !

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”