X Termijnrekening wordt niet vrijgegeven

JohanCapiau
Topic Starter
Berichten: 1

X Termijnrekening wordt niet vrijgegeven

#1 , 05 mar 2015 10:13

3 jaar geleden hebben wij bij X Bank, Kantoor Y een belangrijk bedrag geïnvesteerd in een termijnrekening. Deze verviel op 2/03/2015. Iets meer dan een week voordien krijgen we van X een brief dat de termijn rekening ging vervallen en ze nodigden ons uit om op hun kantoor eens te gaan spreken over andere beleggingen. Omdat we dan al een nieuwe bestemming voorzien hadden voor dit geld, gaan we hier niet op in. Op 3 maart bieden we ons aan op het kantoor om het geld te transfereren naar onze zicht rekening. Daar melden ze ons dat het geld ondertussen herbelegd is in een nieuwe termijn rekening (ps. van 0,3 % !!!) over 3 jaar en dat we dus niet kunnen beschikken over dit geld.
Ik vraag me af of dit wettelijk is. Er is ons niet gevraagd wat we met ONS geld wilden doen. Tot op heden heb ik geen antwoord van hen gekregen. Ze zijn "aan het kijken" of ze het geld kunnen vrijgeven :twisted:
Tijdens mijn bezoek kreeg ik trouwens ook nog te horen dat het geld in principe al een aantal dagen beschikbaar was en aangezien ze niets van ons hoorden, ze dan maar beslist hebben om het op hun slechts mogelijke inverstering te plaatsen. Maw. het was onze eigen fout...... :oops:

Wat kunnen we hier tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702
Berichten: 232

#2 , 05 mar 2015 11:25

Heb volgend artikel teruggevonden in de algemene voorwaarden. Dus ik vrees dat er niets aan te doen zal zijn.

U had ten laatste op 27 februari moeten laten weten wat U met het geld van plan was.

5.1.7. Behoudens andersluidende opdracht van de klant,
gegeven ten minste één bankwerkdag voor de
vervaldag, worden de belegde sommen op de
vervaldag automatisch herbelegd voor eenzelfde
termijn tegen de alsdan toepasselijke rentevoet en
voorwaarden. Op verzoek van de klant kunnen de
geplaatste sommen herbelegd worden op een andere
termijn tegen de op de einddatum geldende rentevoet
of kunnen de geplaatste sommen slechts gedeeltelijk
of niet herbelegd worden.

komt van volgende link: https://web.wcc.axa.be/wcc/SiteCollecti ... jl7_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 mar 2015 11:51

tja, die kleine lettertjes toch, en nog steeds worden ze niet gelezen.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 05 mar 2015 12:14

Tja die lastige contracten en aangegane verbintenissen....
Moet dringend als basiskennis in de eindtermen van iedere opleiding worden ingevoerd....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 05 mar 2015 14:44

Een ietwat klantvriendelijke bank had nog eens expliciet op dat artikel gewezen in de brief die ze toch sowieso versturen. Ik begrijp dat de brief daar geen melding van maakt?
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 05 mar 2015 17:05

5.1.9

Op gemotiveerd en schriftelijk verzoek van de klant kan de Bank toestaan dat één of meerdere termijninlagen of een gedeelte ervan vervroegd worden terugbetaald. De Bank rekent kosten aan bij een vervroegde terugbetaling. Deze zijn onherroepelijk verschuldigd en worden in mindering gebracht van het vervroegd terugbetaalde kapitaal en intresten.


Die kosten moeten in de tarieflijst of elders in de voorwaarden staan.
Kijk het eens na, is gewoonlijk een paar maanden rente.
en aan 0,3% gaat dat geen fortuin zijn ...

Terug naar “Bank & Beurs”