aandelen in "groene energie"-cvba als belegging

jg1
Topic Starter
Berichten: 23

aandelen in "groene energie"-cvba als belegging

#1 , 21 sep 2007 15:09

Om mijn spaargeld meer te laten opbrengen overweeg ik om te investeren in enkele cvba's die in Vlaanderen actief zijn bij de productie van groene stroom d.m.v. windmolens door coöperatieve aandelen aan te kopen. De bedrijven zijn Ecopower, Beauvent, Groenkracht en Wasewind.

Ik heb een infopakket gekregen met de statuten en al. Maar ik ken daar weinig van. Op wat moet ik letten?

Jaarlijks dividend is meestal 6%. Om de 5 of 6jaar kan men uitstappen op voorwaarde dat het wordt goedgekeurd.

Buiten het feit dat je er dus mogelijk langere tijd aan vast zit dan je zelf wil, vraag ik me af of er nog risico's zijn?

Ik zou max. 2500€ in aandelen willen kopen.

Aansprakelijkheid is "beperkt"; maar wat wil dat zeggen?

Ik zou wel willen overwegen meer dan 2500€ te investeren maar dit dan te spreiden over meerdere vennootschappen; bv. 2500€ in elk bedrijf. Bij 6% dividend; tot 150€/j is het vrijgesteld van roerende voorheffing denk ik.
Ik denk dat ik dan niks meer moet aangeven aan de belastingen; roerende voorheffing is bevrijdend, niet?
Vergelijk dit met vermogende mensen die meerdere spaarboekjes openen om ook aan de roerende voorheffing te ontsnappen.

Heeft er iemand ervaring met zulks investeren/beleggen in een cvba? Ik weet dat men ook coöperatieve aandelen kan kopen van banken enzo, maar heb er geen ervaring mee.

PS: dit gaat dus niet over beursgenoteerde aandelen hé!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 26 sep 2007 19:40

Al enkele jaren ben ik aandeelhouder bij Ecopower.
Ik krijg correcte afrekeningen, af en toe een Nieuwsbrief, een uitnodiging tot de algemene vergadering, en tenslotte ook mijn groen dividend.
Tot daar mijn (beperkte) goede ervaring.

jg1
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 02 okt 2007 14:13

Als ik aan spreiding doe door bij meerdere bedrijven coöperatieve aandelen te kopen en zorg dat bij elk het dividend onder de 160€ blijft dan kon ik toch makkelijk ontsnappen aan de roerende voorheffing van 15%, ja?

In theorie moet men de interesten van verschillende spaarboekjes ook optellen en als men boven 1630€ uitkomt zou men dit moeten aangeven aan de belastingen, maar er is toch niemand die dat doet, niet?

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”