2e hypothecaire lening voor sloop oude woning en nieuwbouw?

Stijnvr
Topic Starter
Berichten: 20

2e hypothecaire lening voor sloop oude woning en nieuwbouw?

#1 , 14 okt 2014 09:53

Hallo,

mijn situatie is de volgende:

Ik werk reeds, maar mijn vriendin moet nog een jaar studeren.
Ik ga echter een grond waarop een huisje staat (bedoeling is om dit na een paar jaar te slopen) overkopen van mijn vader tegen een goede prijs, dit willen we afronden voor het einde van dit jaar, omwille van de woonbonus die afloopt (en de lage rente).

Ik leen dus alleen, maar de bedoeling is dat mijn vriendin mede-eigenaar wordt van de woning en mede-kredietnemer van de hypothecaire lening wordt volgend jaar wanneer ze begint te werken, dit via inbreng in de huwelijksgemeenschap

De bedoeling is dus om het huisje na een paar jaar te slopen en er een nieuwbouwwoning op te zetten (dit willen we grotendeels zelf doen), wat zijn onze mogelijkheden in dit geval, is het best (en laat de bank dit toe?) om samen een tweede hypothecaire lening af te sluiten voor bv. 150.000 € voor sloop van de oude woning en de bouw van die nieuwe woning? Of is een herfinanciering meer aangewezen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 okt 2014 11:27

je kan altijd een extra financiering aanvragen, wij kunnen niet zeggen of ze dit zullen toestaan.

Vergeet overigens niet dat je in dat huisje effectief moet wonen, hé.

basejumper
Berichten: 4676
Locatie: Diest

#3 , 14 okt 2014 20:25

Krediet voor sloop zal niet lukken. Voor bouw natuurlijk wel. Best met bank bespreken. Je huidig krediet is er immers één voor aankoop woning (en niet voor aankoop bouwgrond want daar is geen woonbonus op van toepassing) Wanneer je met de sloop begint zal de waarborg voor de bank dus minder waard worden. Ergo heb je dan op dat moment ook een foutief fiscaal stelsel... Best is dus nu financieren als bouwgrond en nadien bijkomend krediet voor bouw. Met 150° zal je trouwens geen bouw rechtzetten, laat staan sloop uitvoeren + bouwen. Voorzie je de rest uit eigen middelen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”