Bankrekening

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Bankrekening

#1 , 31 jul 2014 19:58

Ik hou als hobby me wat bezig met het adviseren en oprichten van Engelse vennootschappen, en ik stuit altijd op de zelfde problemen nl. DE BANKREKENING.

Weinig tot geen banken zijn bereid een bankrekening, zelfs geen gewone debet rekening te geven, hangt van gewest tot gewest af.

Nu las ik dit op een Nederlandse website:

"Kan ik een bankrekening openen met een Ltd, limited, Euro BV of LLP?"

Natuurlijk kunt u een bankrekening openen met een Ltd, limited, Euro BV of LLP (Limited Liability Partnership).

De Europese vrijheid van vestiging geldt ook voor de Engelse Ltd en het is derhalve uw recht om te kiezen voor de Ltd als rechtsvorm en deze in Nederland te gebruiken. Als banken u als cliënt zouden afwijzen omdat u een Ltd hebt dan zouden zij zich schuldig maken aan discriminatie van de Engelse rechtspersoon en daarmee ook nog eens de vrijheid van vestiging binnen de EU belemmeren. Geen enkele bank zal dat ooit doen

Denken jullie dat ik de bank kan dagvaarden voor discriminatie hier in België??

PS. men vraagt geen lening enkel een rekening omdat dit nu éénmaal verplicht is in België.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 aug 2014 09:12

Ben je zeker dat men een rekening voor een Ltd weigert? Of weigert men enkel omdat je niet persoonlijk garant wil staan voor die rekening?

Ik weet dat het probleem met die Ltd's is dat men, zonder dat de bank het weet/kan weten, de zaakvoerders kan veranderen. Wat wil zeggen dat de bank natuurlijk géén zich meer heeft op de "echte" rekeningeigenaars, wat natuurlijk een probleem kan vormen. Daarom was er alvast 1 bank die dit wél toeliet, maar indien een Belgische rechtspersoonlijkheid/Belgische natuurlijke persoon "persoonlijk" garant staat voor die rekening.

Roeland
Berichten: 172

#3 , 01 aug 2014 09:44

In principe zal een bank geen probleem maken om een rekening te openen als ze de cliënt kent en deze daar reeds meerdere, al dan niet professionele, rekeningen heeft en een goed track record. Een nieuwe cliënt zal omwille van de risico's van een Ltd. (geen kapitaal, moeilijk opvolgen bestuurswijzigingen, fiscaal frauderisico, ...) inderdaad makkelijk geweigerd worden. Het behoort echter tot de vrijheid van de bank om een cliënt al dan niet te aanvaarden.

Reclame

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2014 11:26

Een nieuwe cliënt zal omwille van de risico's van een Ltd. (geen kapitaal, moeilijk opvolgen bestuurswijzigingen, fiscaal frauderisico, ...) inderdaad makkelijk geweigerd worden. Het behoort echter tot de vrijheid van de bank om een cliënt al dan niet te aanvaarden.

Ik weet dat het zeer streek gebonden is dat men dit weigert, persoonlijk is het me nog nooit geweigerd, maar deze week had ik een persoon die in de drie grootbanken geweigerd werd, omdat een Ltd als vennoot fungeerde, gisteren heeft hij dan toch een rekening gekregen in een spaarbank.

Natuurlijk mag een bank een klant weigeren, maar vind het wel discriminerend, het gaat niet om een krediet te krijgen maar enkel voor een debetrekening wat men bij wet in België verplicht is te hebben als zelfstandige.

En fiscaal frauderisico?

Er zijn genoeg Bvba's die frauderen, daar voor moet men geen Engelse vennootschap voor zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 aug 2014 11:43

maar bij een BVBA heb je dan wel zekerheid over de identiteit van de fraudeur/rekeninghouder.

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#6 , 01 aug 2014 11:50

Uiteraard kan me een rekening voor een Engelse vennootschap openen. Allen is dat bij quasi alle banken een niet-automatische procedure die manueel verloopt, in tegenstelling tot de procedures voor het openen van rekeningen vennootschappen naar Belgisch recht.

Onderstaande documenten zijn daarvoor nodig.

Memorandum and Articles of Association/Extract from minutes of the Board meeting, ondertekend door de Chairman en de Secretary, alsook het bewijs van de registrering van de vennootschap.
Het verslag van de Board meeting met de machtiging van de vennootschap om in onze bank een rekening te openen met de opgave van de namen, voornamen, hoedanigheid en bevoegdheden van de ondertekenaars en de wijze waarop ze de vennootschap kunnen verbinden (afzonderlijk, per twee, enz.)
Het document 288A ‘Appointment of director or secretary’. Dit document moet worden ingevuld bij de benoeming van de directeur of de secretaris van een vennootschap naar Engels recht en moet worden neergelegd bij het ‘Companies House’ van Cardiff of Edingburgh en door dit laatste worden goedgekeurd.
Belangrijk: voor de personenvennootschappen alleen een brief vragen die ondertekend is door de vennoten die hoofdelijk aansprakelijk en bevoegd zijn om hun vennootschap te verbinden op de wijze die zal worden vermeld

daarenboven zal de bankier bij de aanvraag tot opening rekening zich volgende vragen stellen :

Wie is uw klant? (alles begint bij de evaluatie van de natuurlijke persoon achter de vennootschap)
Waar komt zijn geld vandaan?
Waarmee houdt hij zich bezig?
Met wie handelt hij?
Wat zijn de financiële stromen die hiermee gepaard gaan?

Het werken via een buitenlandse vennootschapsstructuur maakt het daarenboven voor de bank zeer moeilijk om de klant in kwestie op te volgen. (balansen en statuten zijn in Belgiê publiek opvraagbaar, van Engelse vennootschappen ligt dat moeilijker)
Wat betreft juridische geschillen zijn banken hier georganiseerd om naar Belgisch recht te werken. Naar Engels recht ligt ook hier weer een stuk moeilijker.
Al die elementen : de omslachtige en arbeidsintensieve werkwijze tot opening van dit soort rekeningen, de beperktere opvolgingsmogelijkheden, de mogelijke extra kosten bij juridische geschillen maakt dat een bank zal afwegen wat de opbrengsten tegenover de kosten zullen zijn. Een paar uur werk voor een vennootschap met amper omzet of marge zal dan al vlug geweigerd worden omwille van weinig interessant.
Een bank blijft een commerciële instelling. Jij kan om bepaalde redenen fan zijn van Engelse vennootschappen, maar banken en schuldeisers of grote leveranciers gaan beduidend minder soepel meegaan omwille van die redenen. Dat is een nadeel bij jouw keuze die je je klanten ook open en transparant moet communiceren. Ik adviseer klanten al 25 jaar klanten mbt vennootschappen en zou niet weten waarom je klanten vennootschappen naar Engels ipv Belgisch recht zou adviseren... De Europese regelgeving staat vol goede intenties die vandaag in praktijk niet altijd realiseerbaar zijn. Zo kan je theoretisch in Denemarken een woonkrediet als belg vragen om een appartement in Spanje te kopen. Probeer dat in de praktijk maar eens rond te krijgen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 aug 2014 11:51

maar bij een BVBA heb je dan wel zekerheid over de identiteit van de fraudeur/rekeninghouder.
Sorry hoor maar bij een Ltd ook hoor, want de vast vertegenwoordiger of de wettelijk vertegenwoordiger moet wel een fysiek persoon zijn en in België woonachtig zijn, daar zijn alle gegevens bekend van deze persoon !!

Er word daar zeer veel zever oververkocht omdat men het spel niet kent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 aug 2014 11:56

en bij m'n weten kan je de dag erna die vast vertegenwoordiger/wettelijk vertegenwoordiger laten veranderen zonder enige berichtgeving naar de bank toe (of via het Belgisch staatsblad)...

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 aug 2014 12:34

en bij m'n weten kan je de dag erna die vast vertegenwoordiger/wettelijk vertegenwoordiger laten veranderen zonder enige berichtgeving naar de bank toe (of via het Belgisch staatsblad)...
Die vastvertegenwoordiger of de wettelijke vertegenwoordiger heeft niks met Engeland te zien, dit kan de director zijn die in Engeland is ingeschreven, maar niet noodzakelijk.

En Ltd met bijhuis in België of een Belgische vennootschap en één of meerdere Ltd's moet hier altijd in het staatsblad bekend gemaakt worden, en het is hij of zij die verantwoordelijk is in België, en moet verblijven op het Belgisch grondgebied.


Dit veranderen is net het zelfde als bij een bvba, een algemene vergadering en publicatie in het staatsblad.

Een bvba verandert ook zoveel als men wil van zaakvoerder, en een bijhuis is ook verplicht om hier in België een jaarrekening neer te legen, en ook in Engeland.

En het gaat hier wel om een doodgewone rekening om mee te werken dus niks van krediet.

En juist die banken die zelf offshore bedrijven hebben steken wel de eerste vinger naar zulke constructies.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 aug 2014 08:15

Ook daar is hij nu geweigerd!!!
Zie hier de mail

Van xxxxY xxxxxxE <xxxxxy-xxxxe@xxxxdbank.be>
Datum: 01-08-2014 15:54 (GMT+01:00)
Aan mxxxxnt@telenet.be
Onderwerp Niet aanvaarding klant 9598xxxx xxxxxxxxxxxxxx
Beste,

Ik kreeg onderstaand bericht vanuit de hoofdzetel.

Mvg
Kxxx

Geachte,

In aansluiting op het bericht dat u eventueel in xxxxd@office ontving bij aanmaak van bovengenoemde klant, delen wij u mee dat deze na onderzoek geweigerd werd.

Concreet betekent dit dat uw klant definitief geblokkeerd werd en geen verrichtingen kan uitvoeren.

De rekening xx2-83xxxx2-5x wordt onmiddellijk afgesloten.

De klantenrelatie met commanditaire vennootschappen met limited companies wordt onmiddellijk geweigerd.



Dit is toch overduidelijk dat er hier discriminatie van de Engelse rechtspersoon en daarmee ook nog eens de vrijheid van vestiging binnen de EU belemmeren.


Ik dacht dat België zo Europees gezind was? maar niks is minder waar, en ik zal proberen alles te verzamelen van deze weigering en ik ga er volgende week mee naar de pers, dat banken wel degelijk aan discriminatie doen.

De bank mag elke klant weigeren maar niet tegen het Europees gelijkheid principe.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 02 aug 2014 10:10

en bij m'n weten kan je de dag erna die vast vertegenwoordiger/wettelijk vertegenwoordiger laten veranderen zonder enige berichtgeving naar de bank toe (of via het Belgisch staatsblad)...
Die vastvertegenwoordiger of de wettelijke vertegenwoordiger heeft niks met Engeland te zien, dit kan de director zijn die in Engeland is ingeschreven, maar niet noodzakelijk.

En Ltd met bijhuis in België of een Belgische vennootschap en één of meerdere Ltd's moet hier altijd in het staatsblad bekend gemaakt worden, en het is hij of zij die verantwoordelijk is in België, en moet verblijven op het Belgisch grondgebied.


Dit veranderen is net het zelfde als bij een bvba, een algemene vergadering en publicatie in het staatsblad.

Een bvba verandert ook zoveel als men wil van zaakvoerder, en een bijhuis is ook verplicht om hier in België een jaarrekening neer te legen, en ook in Engeland.

En het gaat hier wel om een doodgewone rekening om mee te werken dus niks van krediet.

En juist die banken die zelf offshore bedrijven hebben steken wel de eerste vinger naar zulke constructies.
Ik ken te weinig details van de LTD-miserie, maar weet dat de anonimiteit die je kan/kon creëren met zo'n LTD de reden was waarom m'n pa (in dezelfde groep als de bank waar je meer dan waarschijnlijk de weigering van post) dergelijke zaken direct weigerde (instructies van hogerhand). BEHALVE in bepaalde gevallen waar extra garanties gegeven werden.

Imho is er in deze, net door de vraag naar extra garanties, geen sprake van discriminatie. Discriminatie behoeft een onrechtmatig onderscheid. Als een bank kan aantonen dat het meer systematisch problemen heeft met LTD's, kan de eis tot extra garanties een perfect wettelijke claim zijn.

De enige LTD's die ik trouwens in m'n carriere (vakbond => personen met bijberoepen/vennootschappen) gezien heb, waren stuk voor stuk louche zaken. Als zelfstandige zou ik zelf ook nooit zaken doen met een "Belgische" LTD, tenzij die in meer landen actief zou zijn en een deftige reputatie heeft. Nu, met bedrijven zoals witmakers van tanden of erotische bars heb ik sowieso geen connecties.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 aug 2014 10:48


En juist die banken die zelf offshore bedrijven hebben steken wel de eerste vinger naar zulke constructies.
Ik ken te weinig details van de LTd-miserie, maar weet dat de anonimiteit die je kan/kon creëren met zo'n LTD de reden was waarom m'n pa (in dezelfde groep als de bank waar je meer dan waarschijnlijk de weigering van post) dergelijke zaken direct weigerde (instructies van hogerhand). BEHALVE in bepaalde gevallen waar extra garanties gegeven werden.

Imho is er in deze, net door de vraag naar extra garanties, geen sprake van discriminatie. Discriminatie behoeft een onrechtmatig onderscheid. Als een bank kan aantonen dat het meer systematisch problemen heeft met LTD's, kan de eis tot extra garanties een perfect wettelijke claim zijn.

De enige LTD's die ik trouwens in m'n carriere (vakbond => personen met bijberoepen/vennootschappen) gezien heb, waren stuk voor stuk louche zaken. Als zelfstandige zou ik zelf ook nooit zaken doen met een "Belgische" LTD, tenzij die in meer landen actief zou zijn en een deftige reputatie heeft. Nu, met bedrijven zoals witmakers van tanden of erotische bars heb ik sowieso geen connecties.


[/quote]
De LTd-miserie is zoals onkruid hoe meer men er overpraat hoe sneller het onkruid groeit.

Ik heb toch een +/- 30 tal Ltd's helpen oprichten en het is den eerste keer dat ik dit tegen kom, vroeger duurde het soms weleens 14 dagen maar het kwam er toch door zeker met onze groot banken, ik weet wel dat in Limburg er altijd miserie is geweest bij de banken.
In Luxemburg en in Nederland is er geen enkel probleem, maar de wet zegt dat het een Belgische bank moet zijn.

En eigenlijk kan men dit zeer gemakkelijk omzeilen hoor, en dan ze daar toch voor aap de banken.

Een persoon die ik hier op dit forum heb leren kenen die heeft dit zeer handig omzeilt, en alles is daar 100% in orde.

En JVP heb je ook nooit louche zaken gehad met bvba's ?

ik vind het al veel crimineler een slapende BVBA te kopen om alzo louche zaken te doen, daar zijn er veel meer van in Belgie dan LTD's

Louche zaken vind men in alle gelederen, en iemand op voorhand al veroordelen vind ik niet fijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Wilhelm
Berichten: 10

#13 , 26 nov 2015 00:27

Ik ging vandaag wat rondbellen en het is inderdaad niet mogelijk om voor een limited company een Belgisch bankrekening te openen. Naja, ik denk we hebben het in België te maken met enkele procesgeoriënteerde grootbanken met een gedefinieerd productportefeuille die geen belangstelling hebben om wat out of the box denken te tonen.

Maar.. Ik vraag me echt af waarom het onbedingt een Belgisch bankrekening moet zijn? In tijden van SEPA zou toch eigenlijk een bank binnen de SEPA-zone moeten voldoen. Ik begrijp dat er in de Baltische landen banken wel bereid zijn om voor een limited company een bankrekening te openen.

Ik zie het zo: Een limited company is een goedkope manier voor een starter om zijn aansprakelijkheid te beperken, vooral in takken/professies waar de mensen "binnenlopen", bijvoorbeeld garages, grafisch ontwerp of web designers, consultancy etc. Aan de andere kant zullen aannemers (en takken waar het gewoon is om geld voor te schieten) met een limited veel sterker onder de loep worden genomen, vooral met een Litouws bankrekening sta je dan in de schmuddelecke..

Zolang u enkel als grafisch ontwerper thuis wilt werken lijkt mij de limited prima, problematisch wordt het als men van plan is om het bedrijf te groeien en financiering nodig heeft. Gezien men niet eens bereid is om een bankrekening te openen behoeft dat geen bespreking.

Er is nog een significante nadeel van de limited: Het is mij niet helemaal duidelijk, maar het zou kunnen dat de limited, ook al ontplooit de limited in het VK geen activiteiten, toch onder de Data Protection Act en Money Laundering Regulations zou kunnen vallen. Bijvoorbeeld: Is Belgisch of Engels recht op de bescherming van de persoonsgegevens van de limited company van toepassing? Zo 1-2-3 heb ik daar geen antwoord op..

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 26 nov 2015 08:31

De bank waar u de rekening opent, ongeacht in welk land uw bedrijf geregistreerd is of waar de bank zich bevindt, is in elk geval verantwoordelijk voor het nakomen van hun verplichtingen in het kader van de anti-witwasregelgeving. Da's momenteel de omzetting in nationaal recht van (o.a.) de 3e antiwitwasrichtlijn. Daar staan allerhande bepalingen in i.v.m. 'know your customer' en het aangeven aan de FIU's (Fiananciakl Intelligence Units) van verdachte transactie, in België is dat aan de CFI. Belgische banken staan niet te springen om een rekening te openen voor zo'n Ltd omdat er zoveel onzekerheden zijn en zij met zéér serieuze gevolgen kunnen blijven zitten indien er iets verkeerd loopt ivm witwas of (nog veel erger) financiering van terrorisme via zo'n Ltd. De (magere) opbrengst van dergelijke relaties is hen gewoon het risico niet waard. Een Ltd zal ook onmiddellijk op de radar van de fiscus verschijnen vermoed ik.

In mijn professionele bestaan heb ik nog geen enkele Ltd gezien hier in België waar geen lichte odeur van zwavel rond hing.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 nov 2015 12:06


In mijn professionele bestaan heb ik nog geen enkele Ltd gezien hier in België waar geen lichte odeur van zwavel rond hing.
Dit is grote onzin !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Bank & Beurs”