terugvorderen kosten?

mapleleiah
Topic Starter

terugvorderen kosten?

#1 , 08 aug 2007 16:23

Hallo,

Een paar weken geleden was ik op reis in Spanje. Ik had mijn kredietkaart en gewone Maestrokaart mee, beiden aan dezelfde bank gekoppeld (FORTIS).

Het bleek vrij vlug dat mijn Maestrokaart onbruikbaar was om geld af te halen ... ik kreeg altijd maar foutmeldingen. Een bediende in een lokale bank zag op haar computer dat mijn bank de transactie weigerde. Er stond nochtans zeker genoeg geld op de rekening en de kaart was actief.

Mijn vriend (die zijn Maestrokaart ook bij FORTIS heeft) probeerde het ook en hup ... alweer foutmeldingen.

Ik contacteerde mijn ma en zei ging bij FORTIS langs om uitleg te vragen. Daar vertelden ze juist het omgekeerde: het probleem lag in Spanje.

Het is dus duidelijk dat ene liegt ... en aangezien ik de laatste tijd weinig goede ervaringen met FORTIS heb, ben ik nog niet zo zeker dat het de Spanjaarden zijn die liegen. Ik had helaas mijn Maestrokaart van mijn andere bank niet bij om in Spanje ook te proberen.

We hebben dan maar beide geld afgehaald met onze VISA, maar hier zijn dus kosten aan verbonden. Dit vinden we eigenlijk niet eerlijk.

Kunnen wij FORTIS vragen deze kosten terug te betalen? Tenslotte betalen we beiden een bedrag per jaar voor die Maestrofunctie. En de ene keer dat we ze nodig hebben, werkt ze niet ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 aug 2007 11:40

?Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte...Art.1146 B.W.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen, behalve indien hetgeen de schuldenaar zich verbonden heeft te geven of te doen, niet kon gegeven of gedaan worden dan binnen een bepaalde tijd, die hij heeft laten voorbijgaan.?(Burgerlijk Wetboek).

Maan FORTIS gemotiveerd aan uw kosten te vergoeden.Geeft FORTIS geen afdoende gevolg daaraan wend u dan tot : http://economie.fgov.be/protection_cons ... nl_001.htm

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2007 12:12

Hebt u de maestro-functie van uw kaart hier laten activeren?

Dat is noodzakelijk om deze functie in het buitenland te gebruiken.

scorpioen

Reclame

mapleleiah
Topic Starter

#4 , 13 aug 2007 14:03

Beste,

De Maestro-functie is zeker geactiveerd! Af en toe gebruik ik die eens in Nederland ook en het werkte dus. We betalen er ook voor!

Het enige wat misschien kan misgegaan zijn is bij een kaartwissel. Fortis heeft enkele maanden geleden al haar bankkaarten vervangen. De nieuwe kaart is met de post gekomen. Er stond echter in de begeleidende brief dat alles hetzelfde bleef, dus wij veronderstelden dat ook Maestro actief zou blijven.

Fortis gaf trouwens bij het bezoek van mijn ma ook aan dat de functie wel degelijk actief was. Zij beweerden echter dat het probleem in Spanje lag, wat ik dus ten sterkste betwijfel. Het is alleen spijtig dat ik het niet kan bewijzen ... ik had namelijk mijn bankkaart van de concurrentie niet bij om het in het buitenland eens met die te proberen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal een dezer dagen eens langsgaan bij Fortis of een klachtmail sturen.

Een bijkomend vraagje: als ze mij niet willen vergoeden wil ik mijn Maestro bij hen opzeggen. Zijn ze verplicht mij te melden wanneer de Maestro vervalt? Moet ik hen schriftelijk melden dat ik Maestro vanaf de volgende betaaldatum wil opzeggen? Hoeveel opzegtermijn moet ik respecteren? Dat soort info vind je natuurlijk niet op hun website.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

basejumper

#5 , 18 aug 2007 23:09

Beste,

Welke bank/netwerk verantwoordelijk is voor het niet functioneren van de kaart is in se irrelevant. Het is niet omdat u recent mindere ervaringen hebt met betrokken bank, dat zij per definitie verantwoordelijk is voor het niet functioneren van een geldautomaat in Spanje.
Indien u kan aantonen dat de maestro functie onbruikbaar was en u schade leed hoeft u gewoon een klacht in te dienen, met gedetailleerde omschrijving en kostenberekening. Normaliter zal het kantoor u dan een schadevergoeding uitkeren.
Maestro kan u ten allen tijde laten schrappen bij Fortis. U hoeft daar geen vervaldatum voor af te wachten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”