Belastingen op winst beleggingen

powerb
Topic Starter
Berichten: 3

Belastingen op winst beleggingen

#1 , 23 mar 2014 19:59

Goeieavond folks!


Een intro voor de vraag;

Ben een 21-jarige student (officieel toch..), ben midden 2013 beginnen beleggen op de Amerikaanse beurs.
Begonnen met $4500, nu heb ik ongeveer $52.000 in mijn margin account, bij een internationale broker.
Mijn trades zijn eerder swing trades van 2-4 dagen, ook geregeld daytrades. Bijna alleen maar kleine biotech bedrijven op de Nasdaq en NYSE.

Heb nog geen enkele euro van mijn account gehaald, ben ik pas van plan aan $100.000.
Mijn vraag... Hoe zit dit nu met belastingen en dergelijke? Mijn statuut is tegenwoordig nog student, en zal nog voor een jaar of twee zo zijn.

Alvast bedankt mensen! Appreciate it...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 26 mar 2014 20:34

Op dit ogenblik zijn meerwaarden op aandelen vrij van belasting. Althans in België.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

filosoof
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#3 , 05 dec 2015 13:55

Goeieavond folks!


Een intro voor de vraag;

Ben een 21-jarige student (officieel toch..), ben midden 2013 beginnen beleggen op de Amerikaanse beurs.
Begonnen met $4500, nu heb ik ongeveer $52.000 in mijn margin account, bij een internationale broker.
Mijn trades zijn eerder swing trades van 2-4 dagen, ook geregeld daytrades. Bijna alleen maar kleine biotech bedrijven op de Nasdaq en NYSE.

Heb nog geen enkele euro van mijn account gehaald, ben ik pas van plan aan $100.000.
Mijn vraag... Hoe zit dit nu met belastingen en dergelijke? Mijn statuut is tegenwoordig nog student, en zal nog voor een jaar of twee zo zijn.

Alvast bedankt mensen! Appreciate it...
Vanaf 1 Januari 2016 speculatietaks.
"Imagination is more important than knowledge."

"The most important things in life aren't things."

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them."

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 dec 2015 14:04

Op dit ogenblik zijn meerwaarden op aandelen vrij van belasting. Althans in België.
Maar daytraden is in zo'n situatie geen normaal beheer van vermogen. Dus toch belastbaar bij discussie als inkomst uit zelfstandige activiteit?

Dacht ooit zo'n vonnis gelezen te hebben...

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 10 dec 2015 22:15

Dit artikel even lezen http://www.tax-advisers.be/infra/pdf/MTN03055NL.pdf Het zal dus een feitenkwestie zijn maar als er geregeld daytrades gebeuren is de kans zeker aanwezig dat dit als "speculatief" wordt beschouwd en op zijn minst theoretisch belastbaar is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 11 dec 2015 00:13

zonder veel twijfel is daar de speculatietaks avant la lettre op van toepassing, weet niet goed waarom ze de speculatietaks hebben uitgevonden. Ze kunnen al jaren op basis van art. 90 het als een divers inkomen belasten

http://www.law.kuleuven.be/jura/art/42n3/verduyckt.html




Je kan 33% aan vadertje staat afgeven, plus de boetes en intresten (7% per jaar ) van de afgelopen jaren

met wat tegenslag beschouwen ze het bovendien nog eens als beroepsinkomsten als je geen (ander ) beroep zou hebben. Student is geen beroep


100-200 transacties per jaar is voldoende om "prijs" te hebben ( althans dat stond in de link van enkele uren geleden )
ze kunnen dan 7 jaar terug gaan en boetes en intresten (7% ) per jaar aanrekenen


Een troost men zou zich volgens de wetgeving beperken tot 100% maximum van de ondoken inkomsten ( met inbegrip van de boetes ), dus gewoon een afgifte van je kapitaal

Terug naar “Bank & Beurs”