Wij hebben onze hypothecaire lening laten herfinancieren bij een andere bank.
Wat voorafging:
Wij hebben een lening lopen bij een bank (bank A) waarmee we eertijds afgesproken hadden dat we een pand gingen kopen dat we gingen renoveren. Die bank raadde ons aan om de lening op te splitsen in 2 delen: Lening 1 voor de aankoop van het pand en later dan lening 2 af te sluiten als we met de renoveringswerken gingen starten.
Lening 1 is aangegaan zonder problemen. Echter toen we voor lening 2 gingen aankloppen, kregen we een njet te horen zonder aanwijsbare reden. We betalen altijd netjes onze aflossingen. We konden een meer dan goede terugbetalingscapaciteit voorleggen en ook de quotiteit was heel gunstig voor de bank. Toen we om meer uitleg vroegen, stelde het hoofdkantoor zich heel defensief en zelfs agressief op (er werd gedreigd om het stuk waarvoor ze een hypothecair mandaat hadden om te zetten naar hypotheek als we het aandurfden om bij een andere bank te gaan aankloppen om te herfinancieren).
We hebben dan uiteindelijk toch maar een andere bank (bank B) aangesproken en besloten om via hen een nieuwe lening aan te gaan voor zowel pand als geplande werken. Die lening was daar op 123 goedgekeurd en getekend.
Huidige situatie:
Het kredietdossier ligt nu bij de notaris... al een maand lang! Bank A heeft nl nog steeds de nodige documenten niet doorgestuurd naar de notaris opdat de notaris kan overgaan tot het opmaken van de akte enz. Wanneer er naar het dossier door het personeel van de notaris geïnformeerd wordt bij de bank A, krijgen ze nooit respons. Ook naar ons toe steeds heel agressieve reacties vanuit bank A.
Heeft bank A hierin het recht aan haar kant en is er iets wat we kunnen doen om de afhandeling van dit dossier te bespoedigen?