Informatie over bankcheque

Mi Sueno
Topic Starter

Informatie over bankcheque

#1 , 17 jan 2014 15:23

Bij een verkoop werd een bankcheque via de notaris aan de verkoper afgegeven. De koper = kind, de verkoper = ouder.
Wij kennen het nr van de cheque en het rekeningnr. Hoe kunnen wij nagaan of deze cheque ooit geïnd is, dateert van 2008 . Wij vermoeden een vermomde schenking en zijn nu aan het spitten waar alles naartoe is.
Eén van de verkopers is onlangs overleden.

Er zal dus moeten nagegaan worden op de rekening van de koper of deze werkelijk geïnd is, dus opvragen van rekeninguittreksels over een periode van 6 maanden of kan men specifiek vragen of deze gestort is in de periode van verkoop

En is deze niet ontvangen is deze koop dan wel geldig?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2014 15:27

Een bankcheque is altijd onmiddellijk van de rekening, en de notaris int de cheque en stort op de verkoper zijn rekening het bedrag, allez dat was bij me toch al een paar keer het geval !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mi Sueno
Topic Starter

#3 , 17 jan 2014 16:06

Ok, dus de notaris ontvangt en stort de som door aan de koper, maar dit is in geval van vreemden, hier gaat het over kind/ ouder. Kan het zijn dat er een cheque werd afgegeven de dag zelf overgedragen maar nooit geïnd?, anders moeten wij op zoek waar de som naartoe is gegaan, want die is blijkbaar toch niet terug te vinden
Laatst gewijzigd door Mi Sueno op 17 jan 2014 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2014 16:13

Ok, dus de notaris ontvangt en stort de som door aan de koper, dan moeten wij op zoek waar de som naartoe is gegaan, want die is blijkbaar toch niet terug te vinden
De som gaat naar de verkoper
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mi Sueno
Topic Starter

#5 , 17 jan 2014 16:22

Ok, dus de notaris ontvangt en stort de som door aan de koper, dan moeten wij op zoek waar de som naartoe is gegaan, want die is blijkbaar toch niet terug te vinden
De som gaat naar de verkoper
Sorry dat bedoelde ik :oops:

WP002

#6 , 17 jan 2014 16:25

Als het over een schenking bij leven gaat, is er volgens mij een termijn van 3 jaar binnen dewelke nog successie moet betaald worden bij overlijden van de schenker. Als de cheque van 2008 dateert, dan is m.i. die periode al lang voorbij.

Mi Sueno
Topic Starter

#7 , 17 jan 2014 17:09

Als het over een schenking bij leven gaat, is er volgens mij een termijn van 3 jaar binnen dewelke nog successie moet betaald worden bij overlijden van de schenker. Als de cheque van 2008 dateert, dan is m.i. die periode al lang voorbij.

Weten we, een vermomde schenking echter verjaart niet . De som is niet terug te vinden , en is niet het enige dat verdwenen is .

wanton

#8 , 17 jan 2014 19:20

Een bankcheque wordt gedebiteerd van de rekening bij uitgifte. Het kan dus best dat de rekening van de ouders is gebruikt en dat achteraf de cheque terug op die rekening werd gezet. Er is dus geen betaling gebeurd als het zo is gedaan.
Het gaat hier niet om de successierechten maar om schenking onroerend goed. Op deze manier zijn de andere erfgenamen benadeeld. En ja, een schenking verjaart niet. Die moet ooi verrekend worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mi Sueno
Topic Starter

#9 , 17 jan 2014 20:57

Bedankt wanton,

Dus nog wat dieper graven.

De puzzel begint vorm te krijgen :roll:

Terug naar “Bank & Beurs”