Spaarrekening dochter leeggehaald

puk11
Topic Starter
Berichten: 6

Spaarrekening dochter leeggehaald

#1 , 30 jun 2007 14:54

Sinds een paar weken zijn mijn man en ik uiteen. Ik heb zojuist ontdekt dat hij het spaargeld van ons dochtertje (spaarrekening op haar naam) heeft overgeschreven op zijn eigen spaarrekening.
Mag dit zomaar?
Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jun 2007 18:48

Zoals het meestal is , hadden jullie beiden een aparte volmacht op de spaarrekening van uw dochtertje. Dus , technisch gezien , kon hij dit doen. Eerlijk is wel wat anders. Indien het tot een wettelijke scheiding komt , moet U dit terug opeisen en het geld terug op de rekening van het dochterje zetten. Misschien kan een advocaat nu al iets meer bereiken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 02 jul 2007 12:07

?Art.376.Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen,BEHEREN zij ook GEZAMENLIJK zijn goederen...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten?(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

?Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding?(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

U kan in het kader van dringende voorlopige maatregelen(art.223 B.W.) aan de vrederechter terugstorting vorderen van het afgenomen geld.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”