gehuwd en bankrekening

egeltje
Topic Starter
Berichten: 150

gehuwd en bankrekening

#1 , 30 jun 2007 09:11

Mijn moeder is gehuwd zonder huwelijkscontract. Zij heeft geld van de erfenis van haar moeder. Ze wil dit nu op een spaarrekening zetten. Moet zij de toestemming van mijn vader hebben om deze rekening te openen. Indien niet, wordt mijn vader op de hoogte gebracht van deze rekening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jun 2007 18:43

Het geld dat uw moeder heeft ge?rfd is van haar en haar alleen. Zij heeft van niemand toelating nodig om dat op een eigen spaarrekening te zetten. Zij moet ook niemand volmacht geven op die rekening. Ik dacht echter wel dat de banken nog verplicht waren de echtgenoot/ote te verwittigen indien een getrouwd persoon een (spaar)rekening opende zonder volmacht voor die echtgenoot. In dit geval kan deze er echter geen verhaal op doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 02 jul 2007 12:06

?Art.1399.EIGEN zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking,erfenis of testament...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.218.Iedere echtgenoot kan, zonder de instemming van de andere, op zijn naam een depositorekening voor geld of effecten doen openen en een brandkast huren.Ten opzichte van de bewaarnemer of de verhuurder wordt alleen hij geacht het bestuur of de toegang te hebben.De bewaarnemer en de verhuurder moeten de andere echtgenoot in KENNIS STELLEN van de opening van de rekening of de huur van de brandkast.?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”