risicovolle belegging

stef.coppens
Topic Starter

risicovolle belegging

#1 , 04 dec 2013 13:06

In 2006 besluit ik nadat ik een deel geld heb ontvangen het beheer ervan aan professionals uit te besteden en ik sluit een overeenkosmt met Societe General.
Tijdens een eerste gesprek overlopen we de verwachtingen en ik vertel ze een realistiche verwachting te hebben van enkele procenten meer dan een termijnrekening. Dit moet mogelijk zijn zegt de toenmalige beheerden.
In 2007 krijgen we een nieuwe beheerder, die raad ons in 2008 aan om putopties op Fortis te schrijven (5 met 16€ waarde).
Dit leek me geen goed idee en dat heb ik hem ook gemeld. Aangezien hij de professional was en hij volhield dat Fortis nooit lager kon zakken en dit een buitenkans was ben ikhem toch gevolgd.
Wat er nadien met die Puts is gebeurd hoef ik hier niet te zeggen :-)

Heeft er iemand een dergelijke ervaring en heeft die hiermee iets ondernomen ?

mvg
Stefan
Laatst gewijzigd door Vandebos op 04 dec 2013 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelet op het feit dat er zich meerdere duizenden gedupeerden in dezelfde situatie bevinden laat ik de namen staan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 04 dec 2013 19:48

Wie risico's neemt (of laat nemen) oogst de winst als het goed gaat doch moet op de blaren zitten als het verkeerd afloopt. Zo is dat nu eenmaal ook in mijn beleggingsportefeuille.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 dec 2013 19:53

Valt nog mee, slechts 80 EUR verloren met FORTIS. U behoort tot de gelukkigen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

chantika

#4 , 04 dec 2013 20:07

Valt nog mee, slechts 80 EUR verloren met FORTIS. U behoort tot de gelukkigen.

1 putoptie heeft het recht om 100 aandelen te verkopen aan de overeengekomen prijs.

Maar dat valt inderdaad nog mee. Het verlies is wel meer dan €80

Put optie schrijven
Met het schrijven van een put optie speelt u in op een gelijkblijvende of stijgende koers van de onderliggende waarde.

U verkocht het recht om de onderliggende te verkopen gedurende een bepaalde periode voor een vastgestelde prijs. Dit recht verkoopt u aan een andere belegger, hij mag dus gedurende de looptijd van de optie de onderliggende waarde aan u verkopen voor de uitoefenprijs van de put optie. U heeft nu de plicht om af te nemen. In ruil voor deze plicht krijgt u de optiepremie.

Bron http://allesoveraandelen.nl/put-optie/

Vandebos

#5 , 04 dec 2013 23:26

Er is momenteel een proces lopende door diverse kantoren voor meerdere duizenden op dergelijke wijze gedupeerde beleggers. Misschien dat u zich alsnog hierbij kan aansluiten.

Aan de andere kant een beheerder die put opdrachten adviseert om slechts enkele procenten meer dan een termijnrekening te laten opleveren...
Leer op zijn eruit dat u als eigenaar steeds het laatste woord hebt in een belegging en dat u, als u er zich niet goed bij voelt, maar één correcte beslissing kan nemen en dat is weigeren.

arnulal

#6 , 25 jan 2014 14:15

Stefan
Volgens de Mifid richtlijnen mag de beheerder u geen effecten aanbieden die niet passen bij u risicoprofiel. Kijk eens na of u deze documenten nog hebt en als u als 'Defensief' geklasseerd word, mogen u geen afgeleide producten verkocht worden dus hebt u volgens mij het recht deze terug te vorderen

Sirkii

#7 , 19 mar 2014 20:00

Mifid was in 2006 nog niet van toepassing. k Zie dus niet hoe Mifid zou kunnen ingeroepen worden om verliezen op afgeleide producten te proberen recupereren.

Terug naar “Bank & Beurs”