Afgesloten zichtrekening

debbieV
Topic Starter
Berichten: 86

Afgesloten zichtrekening

#1 , 08 apr 2013 22:15

Hallo,

Misschien een domme vraag, maar ik heb geld gestort op een afgesloten rekening. Wat gebeurt met dit geld? Krijg ik het terug gestort, want het is wel al van mijn zichtrekening afgegaan.

Alvast bedankt.

met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 apr 2013 22:18

Dat kan enkele dagen duren , maar dat geld gaat terug naar de opdrachtgever.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#3 , 18 apr 2013 12:40

Dat kan enkele dagen duren , maar dat geld gaat terug naar de opdrachtgever.
Tenzij het rekeningnummer ondertussen reeds toegekend is aan een nieuwe rekeninghouder (reeds zelf voorgehad) en dan word je niets automatisch teruggestort.

Als je storting op een niet-Belgische bankrekening gebeurde (overschrijving op hun IBAN) dan riskeer je eveneens dat de betrokken bank je niet terugbetaalt (opzoekingen die je eventueel daarna aanvraagt om te kunnen vaststellen wat er met het geld gebeurde, riskeert je dan meer te kosten dan het bedrag dat je overschreef).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 apr 2013 12:51

Tenzij het rekeningnummer ondertussen reeds toegekend is aan een nieuwe rekeninghouder (reeds zelf voorgehad) en dan word je niets automatisch teruggestort.

Durf ik betwijfelen , gebruiker. Een bankrekeningnummer mag slechts na een zekere periode - enkele jaren - terug toegekend worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#5 , 18 apr 2013 22:24

Tenzij het rekeningnummer ondertussen reeds toegekend is aan een nieuwe rekeninghouder (reeds zelf voorgehad) en dan word je niets automatisch teruggestort.

Durf ik betwijfelen , gebruiker. Een bankrekeningnummer mag slechts na een zekere periode - enkele jaren - terug toegekend worden.
'Enkele jaren', als je daar een 2-tal jaren mee bedoelt, akkoord.

Zelf heb ik reeds een paar maal voorgehad dat een Belgische bankrekening niet meer bestond (soms door de fout van de bestemmeling van de storting, één keer omdat het rekeningnummer bij een leverancier ingesteld stond en ik automatisch op die ondertussen afgesloten rekening stortte). Al deze stortingen zijn mooi teruggestort geweest.

Ik heb het echter wel één maal voorgehad dat een rekening na afsluiting binnen de 4 maand aan een andere rekeninghouder gegeven werd, vermoedelijk omdat het zo'n mooie ronde rekeningnummer was (gebeurde voor de invoering van de IBAN notitie).

Ik heb evenwel ook ooit één overgeschreven bedrag naar een niet-Belgische bankrekening nooit teruggezien. De kosten om dit te laten opzoeken zouden worden aangerekend door de betrokken buitenlandse bank aan uurloon, volgens de benodigde tijd. Ik verkoos dan maar liever het gestorte bedrag te verliezen...
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Bank & Beurs”