Bank verliest ons spaargeld (+20.000 euro)
Geplaatst: 05 feb 2013 14:54
Volgende probleem doet zich voor. Op 12/01/2013 schrijf ik vanuit de rekening (bank A) van mijn vriendin in Nederland een relatief groot bedrag over naar haar spaarrekening bij bank B in België. Op 18/01/2013 controleer ik of het geld goed is aangekomen, en tot mijn verbazing is dit niet het geval.
(De grote fout die ik hier gemaakt heb is dat ik ben gaan bellen, en niet meteen schriftelijk iets heb gestuurd... maar na 10 tallen telefoontjes en 10 tallen keren doorgeschakeld te worden is het geld nog niet terecht. Ik had beter direct een brief geschreven, maar je denk natuurlijk, dit is een probleem wat simpel op te lossen in deze moderne tijden).
Na heel lang aandringen en bellen kom in te weten dat het geld bij bank B geweigerd zou zijn omdat ze niet accepteren dat het geld vanuit een buitenlandse rekening overgeschreven mag worden (dit zou in de algemene voorwaarden staan, dat is inderdaad zo en heb ik ook gecontroleerd). Geen probleem meneer krijg ik te horen omstreeks 21/01, het geld zou worden teruggestuurd naar de betreffende bank A waarvan het geld van is overgemaakt.
Na meerdere keren opnieuw informeren, geraakt dit probleem nog steeds niet opgelost. Elke werkdag heb ik teruggebeld, men heeft mij telkens weinig relevante informatie kunnen geven, men verwijst mij of naar de andere bank, of vraagt mij om nog even te wachten.
Donderdag 25/01 krijg ik te horen, dat het toch wel heel lang duurt, een medewerker zou er achteraan gaan, en zou mij op de hoogte houden. Dat is niet gebeurt... want heb nooit telefoon meer gekregen. Heb zelf nog teruggebeld naar de bank, maar medeweker was niet aanwezig... Waarop ik op 01/02 naar bank B heb gebeld met de vraag een officieel onderzoek te starten, het geld is ondertussen 3 weken verdwenen. De medewerker van de bank heeft mij toen gemeld vandaag 05/02 terug te bellen, dan zouden ze namelijk meer weten. Vandaag bel ik terug, en krijg ik een andere medewerker aan de lijn, die mij weet te melden dat het tot 2 - 3 weken duurt voordat hier een antwoord op verwacht kan worden. Maar wij zijn ondertussen ons geld wel kwijt.
Bovendien heb ik al veel telefoonkosten (+70 euro) gemaakt met het bellen naar de klantendienst van bank A in Nederland, en bank B in België. Ook heb ik contact gehad met de ombudsdienst banken, die mij simpelweg weet te zeggen, dat ik eerst maar moet proberen dit op te lossen met de bank. Want als ik dat niet doe, kunnen ze niet tussenkomen in dit geschil.
Ondertussen heb ik er echt genoeg van, en wil ik verdere stappen ondernemen. Hoe kan ik het beste te werk gaan, en nog belangrijker, welke bank dien ik aansprakelijk te stellen. Bijvoorbeeld de schuldige bank in gebreke stellen, maar de vraag is dan, welke is de schuldige bank? Bovendien wil ik de geleden schade vergoed krijgen, de onkosten van de telefoongesprekken, rente op het bedrag dat de bank achterhoud (8% lijkt mij realistisch als eis?). Is het mogelijk om ook vergoeding te vragen voor de gespendeerde tijd omwille van de fout die de bank A of B heeft gemaakt hier?
Momenteel maak ik de namen van de betreffende banken niet kenbaar. Kan ik in de problemen komen als ik waarheidsgetrouw de feiten opsom en de banken bij naam noem? (Excuses voor eventuele spelling - en grammaticafouten, moest tekst snel schrijven).
(De grote fout die ik hier gemaakt heb is dat ik ben gaan bellen, en niet meteen schriftelijk iets heb gestuurd... maar na 10 tallen telefoontjes en 10 tallen keren doorgeschakeld te worden is het geld nog niet terecht. Ik had beter direct een brief geschreven, maar je denk natuurlijk, dit is een probleem wat simpel op te lossen in deze moderne tijden).
Na heel lang aandringen en bellen kom in te weten dat het geld bij bank B geweigerd zou zijn omdat ze niet accepteren dat het geld vanuit een buitenlandse rekening overgeschreven mag worden (dit zou in de algemene voorwaarden staan, dat is inderdaad zo en heb ik ook gecontroleerd). Geen probleem meneer krijg ik te horen omstreeks 21/01, het geld zou worden teruggestuurd naar de betreffende bank A waarvan het geld van is overgemaakt.
Na meerdere keren opnieuw informeren, geraakt dit probleem nog steeds niet opgelost. Elke werkdag heb ik teruggebeld, men heeft mij telkens weinig relevante informatie kunnen geven, men verwijst mij of naar de andere bank, of vraagt mij om nog even te wachten.
Donderdag 25/01 krijg ik te horen, dat het toch wel heel lang duurt, een medewerker zou er achteraan gaan, en zou mij op de hoogte houden. Dat is niet gebeurt... want heb nooit telefoon meer gekregen. Heb zelf nog teruggebeld naar de bank, maar medeweker was niet aanwezig... Waarop ik op 01/02 naar bank B heb gebeld met de vraag een officieel onderzoek te starten, het geld is ondertussen 3 weken verdwenen. De medewerker van de bank heeft mij toen gemeld vandaag 05/02 terug te bellen, dan zouden ze namelijk meer weten. Vandaag bel ik terug, en krijg ik een andere medewerker aan de lijn, die mij weet te melden dat het tot 2 - 3 weken duurt voordat hier een antwoord op verwacht kan worden. Maar wij zijn ondertussen ons geld wel kwijt.
Bovendien heb ik al veel telefoonkosten (+70 euro) gemaakt met het bellen naar de klantendienst van bank A in Nederland, en bank B in België. Ook heb ik contact gehad met de ombudsdienst banken, die mij simpelweg weet te zeggen, dat ik eerst maar moet proberen dit op te lossen met de bank. Want als ik dat niet doe, kunnen ze niet tussenkomen in dit geschil.
Ondertussen heb ik er echt genoeg van, en wil ik verdere stappen ondernemen. Hoe kan ik het beste te werk gaan, en nog belangrijker, welke bank dien ik aansprakelijk te stellen. Bijvoorbeeld de schuldige bank in gebreke stellen, maar de vraag is dan, welke is de schuldige bank? Bovendien wil ik de geleden schade vergoed krijgen, de onkosten van de telefoongesprekken, rente op het bedrag dat de bank achterhoud (8% lijkt mij realistisch als eis?). Is het mogelijk om ook vergoeding te vragen voor de gespendeerde tijd omwille van de fout die de bank A of B heeft gemaakt hier?
Momenteel maak ik de namen van de betreffende banken niet kenbaar. Kan ik in de problemen komen als ik waarheidsgetrouw de feiten opsom en de banken bij naam noem? (Excuses voor eventuele spelling - en grammaticafouten, moest tekst snel schrijven).