graag raad

linda louisa
Topic Starter
Berichten: 5

graag raad

#1 , 25 apr 2007 17:38

beetje lange en ietwat saaie uitleg maar hopelijk wordt er toch gelezen en geantwoord..........

2003 gezamenlijke bankrekening bij Fortis. Exgenoot gaat geregeld in trood (door Visarekeningen) maar zuivert steeds aan. Bank sluit de rekening af in mei 2003. Op dat moment schuld van ongeveer 1700 euro. Zij geven deze schuld door aan hun eigenste incassobureau Aremas. Schuld wordt niet meer afgelost en wordt groter door intresten. In november 2003 krijg ik hier uiteindelijk weet van (exgenoot verlaat ons op 1 april 2003, tijdelijk ). Regelmatig krijg ik aanmaningen van Aremas, dreigtelefoons maar ik begin niet te betalen. Uiteindelijk ga ik eind 2004 naar CAW en krijg daar de raad te beginnen betalen. (25 euro per maand). Slechte raad want dit telt als schulderkenning natuurlijk. Telefonisch bevestigt Aremas mij dat ze geen beslag op loon exgenoot kunnen leggen want geen schulderkenning dus daarvoor moeten ze eerst naar de rechtbank en eigenlijk is het bedrag daar te klein voor
Ik begin in januaari 2005 te betalen. Rond juni vraag ik een overzicht en stel vast dat mijn schuld niet ongeveer 1800 euro is maar 4000enzoveel euro. Fortis heeft nog Visa afrekeningen gevonden van juni, juli en augustus 2003 dus na het afsluiten van de rekening en brengt die nu nog even binnen om te incasseren. Bedenkingen natuurlijk : deze laattijdige afrekeningen, het feit dat de kaart nog kon gebruikt worden na het afsluiten en wat baat mijn 25 euro dan?
Ik schakel rechtshulp Ocmw in. Die schrijven twee brieven en delen mij mee dat er niks aan te doen is en dat ik zal moeten blijven betalen. Aremas belooft me wel telefonisch dat als de hoofdsom afbetaald is, ze ook iets aan de intrest kunnen doen
Ik schakel schuldbemiddeling Ocmw in. We zijn december 2006. Net voor de krokusvakantie nog even contact gehad. En dan niks meer gehoord.

oja exgenoot wordt ondertussen met rust gelaten.

wat kan ik nog doen?

Linda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 26 apr 2007 13:28

Goh, ik hoop dat je een goede oplossing vind, maar ik vrees dat je naar de rechtbank zal moeten stappen als je het wil klaar krijgen dat je ex mee deze schuld afbetaalt. En dan moet hij nog centen hebben ook, want een kale kei kan men niet stropen.

U is en blijft samen verantwoordelijk voor schulden zolang u getrouwd bent, dus u heeft geen argumenten om te eisen dat hij die schulden alleen afbetaalt. Dit denk ik althans, ik ben een juridisch leek.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 27 apr 2007 11:32

Ik ga ervan uit dat u gehuwd was onder het wettelijk stelsel(=zonder huwelijkscontract) en dat het schulden betreft aangegaan tijdens dit huwelijk.

?Art.1408.Gemeenschappelijk zijn :...de schulden waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling...Art.1416.Het gemeenschappelijk vermogen wordt bestuurd door de ene of door de andere echtgenoot die de bestuursbevoegdheden alleen kan uitoefenen, onder gehoudenheid voor ieder van hen om de bestuurshandelingen van de andere te eerbiedigen. ?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

linda louisa
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 27 apr 2007 16:32

mensen toch, dat was helemaal de vraag niet. De vraag was wat ik kan doen aan de fouten die volgens mij toch gemaakt zijn door de bank, aan het feit dat ik geen overzicht krijg van het incassobureau, aan het feit dat het incassobureau mijn echtgenoot gerust laat alhoewel hij een vast loon heeft en een vaste verblijfplaats.


Ik wil hier helemaal niet onderuit komen, ik weet maar al te goed dat de schulden die gemaakt werden tijdens het huwelijk, door onze alletwee moeten worden afgelost. Let wel door ons alletwee, niet alleen door mij.


linda

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 07 mei 2007 09:43

Ik vrees dat de antwoorden wel to the point zijn.
Jouw stelling dat de bank fouten heeft gemaakt is onbewezen. Aan jou om dat effectief voor de rechtbank hard te maken. Gezien het OCMW (die toch wel wat expertise hebben in schuldbemiddeling) effectief zegt dat je moet betalen vrees ik dat je dosssier zwak is. Indien de bank die uitgaven via rekening of visakaarten kan bewijzen - ook al zouden ze enkele jaren oud zijn - kan ze die effectief verhalen. Ongetwijfeld is daar in het verleden herhaaldelijk correspondentie voor verzonden (uittreksels, vragen tot aanzuivering enz)
Klopt effectief dat je echtgenoot mee aansprakelijk is. Jij kan perfect via de rechtbank proberen de helft van de betalingen te recupereren van je ex. De bank maakt blijkbaar een opportuniteitsbeoordeling om de bestaande put niet te vergroten met juridische kosten, waarvan het onzeker is of het iets oplevert.
Schulden uit kredieten/kredietopeningen zijn bijna altijd "hoofdelijk en ondeelbaar". De bank probeert gewoon het geld te recupereren waar het kan en het is aan de (ex) partners om zelf onderling uit te vechten wie wat betaalt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”