Kasbons verloren

Maya80
Topic Starter

Kasbons verloren

#1 , 01 jan 2013 19:36

In 2007 heb ik bij een bank 5 kasbons gekocht . Ik heb de papieren in bewaring gegeven bij een vriendin, die ze in haar kluis zou deponeren en bewaren. Door een spijtig toeval zijn die kasbons echter verloren gegaan. Het enige wat ik heb zijn de officiële nummers van die papieren. Ik heb ook direct aangifte gedaan van "verlies van documenten" bij de plaatselijke politie en op dat Proces Verbaal staan ook de nummers van die kasbons. In 2011 zouden die kasbons verlopen zijn, maar de bank weigert tot op vandaag het belegde kapitaal plus de intresten terug te betalen. Al enige tijd probeer ik via een ombudsman van die bank een oplossing te vinden voor dit probleem, echter zonder resultaat. Wat kan ik ondernemen om toch nog mijn kapitaal en en intresten te recupereren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 jan 2013 20:01

Spijtig toeval? Mogelijk , maar zoiets doe je niet. Kasbons in bewaring geven bij een vriendin. Er zijn mogelijkheden genoeg , want dat zijn dingen waar je zelf controle moet over houden. Toeval? Mag ik raden? Die bons zijn verkocht voor de vervaldag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jan 2013 22:36

Hebt u verzet aangetekend bij het Nationaal Kantoor voor roerende waarden?

Zie 24 JULI 1921. - Wet op de Ongewilde buitenbezitstelling van de titels aan toonder.

Art. 24. <W 1991-07-22/35, art. 14, 002; Inwerkingtreding : 01-07-1992> (Behalve wanneer er tegenspraak is geweest, verliest de titel die gedurende vier jaar onafgebroken werd vermeld in het bulletin, van rechtswege alle waarde. De periode van vier jaar loopt vanaf de eerste januari na de eerste bekendmaking in het bulletin.) <W 1995-03-22/35, art. 4, 003; Inwerkingtreding : 01-01-1995>
Wegens dit verlies van waarde verkrijgt hij die verzet aantekent :
1° het recht op uitbetaling van de dividenden, van de interesten en eventueel van de opeisbaar geworden hoofdsom, of op iedere kapitaalverdeling en ieder vereffeningssaldo;
2° (het recht op de aflevering, op zijn verzoek en op zijn kosten, van een nieuw effect op naam of een nieuw gedematerialiseerd effect.) <KB 2007-04-26/88, art. 1, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
De nieuwe titel en de coupons ervan verlenen dezelfde rechten en zijn onder dezelfde voorwaarden verhandelbaar als de oorspronkelijke titel en coupons.
(lid 4 opgeheven) <KB 2007-04-26/88, art. 1, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
(De titel verliest echter op zijn vroegst zijn waarde twee jaar na de eerste januari die volgt op de vervaldag ervan, indien het gaat om :
1° een titel, van de rechtstreekse of onrechtstreekse schuld van de Staat, van de Gemeenschappen of van de Gewesten;
2° een titel, zonder coupon, of waarvan de coupons naar keuze van de houder op de intrestvervaldag geïnd of gekapitaliseerd worden) <W 1995-03-22/35, art. 4, 003; Inwerkingtreding : 01-01-1995>
(Indien titels waartegen verzet is aangetekend deel uitmaken van een van de in het vijfde lid beschreven categorieën, verwittigt de uitgevende instelling het Kantoor daarvan zodra ze de in artikel 3 bedoelde kennisgeving heeft ontvangen.)

De bank weigert uit te betalen? Waarom? Ze zal u toch een reden hebben opgegeven?

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”