Leningvoorwaarden.

Joeri
Topic Starter
Berichten: 21

Leningvoorwaarden.

#1 , 04 apr 2007 16:06

Hay,

Ik heb een lening aangegaan bij bank x maar ik ben klant bij bank y

De lening is van een auto. Nu schrijf ik maandelijks het bedrag over naar bank x om deze af te betalen.

Ik ben twee weken over tijd geweest, met betaling. Namelijk elke tiende van de maand moet ik betalen, en nu was dat twee weken later. Ik krijg een E- mail van de kantoordirecteur tot aannmaning en een dreigement op loonbeslag. In de mail stond dat zij na 35 dagen het dossier verplicht moeten doorgeven naar de zwarte lijst? Ik heb terug gemaild, met de vermelding dat dit niet kan volgens : Wet van 12 juni 1991 Consumentenkrediet.

Zij vertelden mij dat vandenbosche een nieuwe strengere regelgeving heeft opgesteld voor de banken en dat de wet daarom niet meer telt.Ook moest ik blij zijn dat de kantoordirecteur mij informeel op de hoogte brengt van mijn wanbetaling, en als hij wil mijn dossier direct dorrstuurt en dat ik dan te maken krijg met een leger jurister (veel succes!!) stond erbij.

Op mijn leningover??nkomst staat dat de betalingen MAANDELIJKS dienen te gebeuren. Ik dacht dat een maand van de 1ste tot de 30of 31ste duurde?


Vraag 1 kan dat? heeft de bank gelijk?
Vraag 2 Kan ik die nieuwe reglementen van de banken ergens inkijken of opvragen (bij mijn bank niet)

alvast mercikes
Joeri M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 04 apr 2007 18:15

Als ik het goed begrijp was u in de fout omdat u de betaling vergat. Kan gebeuren, is menselijk, maar het heeft geen zin de bank nu met een vingertje te wijzen. De bank heeft u informeel op de hoogte gebracht en geen stappen ondernemen? Waarom hebt u toen het bedrag niet gewoon overgeschreven en u ge?xcuseerd?

U kunt trouwens toch een doorlopende opdracht instellen bij bank y zodat er maandelijks op de juiste datum het nodige geld naar bank x gaat ... dan kan u het niet meer vergeten. Dat doe ik ook voor dergelijke zaken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Joeri
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 05 apr 2007 01:27

Hallo,

jaja dat heb ik nu gedaan. Komaan zeg nu zelf voor twee weken moeten/mogen ze toch niet dreigen met loonbeslag?

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 05 apr 2007 09:31

Hallo,

jaja dat heb ik nu gedaan. Komaan zeg nu zelf voor twee weken moeten/mogen ze toch niet dreigen met loonbeslag?
Ze zijn zelfs verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je bij niet betalen loonsbeslag zal krijgen.

Het is niet omdat zij je reeds bij de eerste aanmaning op de hoogte stellen van de gevolgen van wanbetaling dat deze ook reeds na de eerste aanmaning kunnen en mogen uitgevoerd worden door hen.

Heye
Berichten: 468

#5 , 05 apr 2007 11:50

Hallo,

De bank is verplicht om indien je na 35 dagen niet bent overgegaan, tot afbetaling, je dossier door te schuiven naar de Centrale voor Kredieten aan Particulieren.

JE bankdirecteur heeft het recht om zijn cli?nten informeel op de hoogte te stellen.Maar inderdaad, nu al dreigen met loonbesla is wat voorbarig.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 06 apr 2007 14:44

?Art.4.Er is betalingsachterstand in de zin van artikel 69, ? 3, van de wet(12 juni 1991 Consumentenkrediet):1? in geval van verkoop op afbetaling, financieringshuur, lening op afbetaling of een andere kredietovereenkomst waarbij de betalingstermijnen en de termijnbedragen gedurende de looptijd doorgaans GELIJK blijven :...b) wanneer een vervallen termijnbedrag gedurende ten minste DRIE maanden, niet of onvolledig is betaald...?(20 NOVEMBER 1992. - Koninklijk besluit betreffende de verwerking van persoonsgegevens inzake consumentenkrediet).

Er zijn mij geen latere wijzigingen bekend.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Bank & Beurs”