Spaarrekening in onverdeeldheid

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

Spaarrekening in onverdeeldheid

#1 , 20 apr 2012 17:25

Kan een bank plots jouw rekening zomaar ontoegankelijk maken ?
Ik maak deze morgend een email op (betaal altijd zo mijn rekeningen) en behalve 2 facturen die van mijn man's zichtrekening moeten betaald worden , vraag ik om van de spaarrekening 2800€ over te storten naar mijn man's zichtrekening (lastenbrief moet tegen dinsdag betaald worden).In de veronderstelling dat alles vlot verlopen is ,email is al sinds deze morgend weg ,krijg ik nu net voor sluitingstijd te horen dat geld af halen van de spaarrekening om te storten op zijn zichtrekening niet doorgevoerd kan worden omdat de rekening in onverdeeldheid is .
Nu schiet mij maar raak want ken die benaming niet eens , haal met regelmaat geld af van de spaarrekening om zo gestort t worden op beide onze zichtrekeningen ,nog nooit een probleem omtrent gehad .Zoals de bankbediende ook al zei ,want ze heeft naar hoofdkantoor gebeld om te vragen waarom zij die storting niet kon doorvoeren ,iets wat zij al 500 keer voor ons heeft gedaan in verleden maar neen rekening in onverdeeldheid en daarvoor moet zij elders heen bellen om dat op te heffen maar die dienst is dus niet meer open vandaag .
Mijn lasten die tegen dinsdag betaald moeten worden ,zullen dus niet betaald kunnen worden want kan dus niet aan mijn spaarrekening aan .Wat als ik nalatigheidsintresten krijg ,kan ik die verhalen op de bank ? Zo eenzijdig iets toepassen dat nooit heeft bestaan ?
Graag raad in deze zaak .Mijn bank ligt ook niet in mijn omgeving ,dus even snel binnestappen is niet aan de orde daarom ook dat ik alles via email doe en dit al jaren aan een stuk doe zonder problemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 apr 2012 17:30

Eigenaardig van die bank. Zij hebben niet te oordelen over een verrichting. Daar is niets mis mee om een transfert te doen van een gezamenlijke naar een persoonlijke rekening of omgekeerd. Dring dus morgen zaterdag aan om die verrichting uit te voeren. Hebt u al internetbankieren?
Nu , zit nog niet te veel in met die betaling van belastingen. Er worden pas intresten en boetes aangerekend vanaf de 1e mei , zelfs bij vervaldag 24/4.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#3 , 20 apr 2012 17:38

De bank is zaterdag niet open en ik krijg maar pas ten vroegste maandag bericht of zij dit kan opheffen met naar die bepaalde dienst(?) te bellen .
Ik kan uiteraard aantonen dat ik al jaren zo mijn geld laat doorstorten naar beide onze zichtrekening .Uit haar verhaal hoorde ik wel dat zij zijn overgestapt op een ander systeem en zij dacht dat dit misschien het probleem kon veroorzaakt hebben.
Ik heb er op aangedrongen om die rekening betaald te krijgen ,zij ging praten met de bankdirecteur terwijl ik aan de telefoon wachtte en hij wilde niet tegen de regels werken .(alsof ik dat hem vroeg )
Ik heb inderdaad internetbankieren maar heb nog nooit zelf gebruikt .Ik kijk alleen naar de stand van onze rekeningen en eventueel naar de bankkaarten .

Reclame

Lori
Topic Starter
Berichten: 221

#4 , 23 apr 2012 13:21

Vanmorgend heeft de bankbediende terug geprobeerd om dat geld over te storten maar kreeg net zoals vorige vrijdag geen toestemming.
Na een telefoontje (waarom dat vrijdag niet kon opgelost worden ,is me ook een raadsel maar bon) naar hoofdkantoor zagen ze dat die rekening beide onze naam draagde maar dat er "geen relatie" bij stond . Bankbediende heeft toen de fout rechtgezet naar gehuwden en daarmee was het probleem opgelost en kon ze weer aan onze spaarrekening aan.Voor ons is dit nu opgelost .Mogelijk is dit het resultaat van hun nieuw systeem dat ze draaien want de vorige 24 jaar heeft zich dit nooit voorgedaan.
Dank je Wanton voor je hulp !

Gr,

Terug naar “Bank & Beurs”