Cash geld bij verkoop onroerend

fredo2010
Topic Starter

Cash geld bij verkoop onroerend

#1 , 15 apr 2012 11:12

Als ik een onroerend zou verkopen en de koper biedt mij een grote som niet officieel, hoe kan ik dit bedrag nog op een rekening bij de bank krijgen?

Ik zoek geen middel om het geld officieel te maken wel om het eventueel tenminste op een rekening bij te houden. De bank zal oorsprong van het geld vragen etc.

Vanzelfsprekend is deze vraag louter hypothetisch en houdt ze geen verband met de werkelijke situatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 apr 2012 11:54

U maakt zo zwart geld. Is dus af te raden. Hoe komt de koper trouwens aan zo'n bedrag in cash?
In voorkomend geval kan u best die som verdelen over verschillende banken of beter nog , onder de matras houden en stilaan uitgeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Oude Belg

#3 , 15 apr 2012 13:01

Vanzelfsprekend is deze vraag louter hypothetisch en houdt ze geen verband met de werkelijke situatie.
Gelukkig maar. Het zou van slechte smaak getuigen om op een juridisch forum te vragen hoe je de wet kan ontduiken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2012 13:52

Het zou van slechte smaak getuigen om op een juridisch forum te vragen hoe je de wet kan ontduiken.
Dit is van zelf sprekend, dit doet zelfs geen enkele advocaat laat staan een belg.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fredo2010
Topic Starter

#5 , 15 apr 2012 14:28

Natuurlijk... Allemaal hypothetisch.

Bovendien gaat de vraag niet over witwassen, maar over het op een rekening deponeren van een som cash waarvan de kleur op z'n hoogst grijs is :)

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 apr 2012 14:59

Bij een groter bedrag zal het op verschilleden banken moeten gedeponeerd worden, gezien banken een meldinsgplicht hebben bij betalingen van grotere sommen kontant geld.
En binnenkost worden die kontante bedragen nog meer beperkt.
Een heeeeel groot pak friet zal je bij wijze van spreken niet meer kontant kunnen betalen. :mrgreen:

Kingfisher

#7 , 16 apr 2012 15:01

Je kan in België gewoon geen onroerend goed kopen met cash, aangezien je voorbij de notaris moet.

Wat natuuurlijk kan, is een lap grond aan officieel duizend verkopen, en er nog duizend euro cash er boven op bij krijgen, maar dan loop je het risico dat je die duizend euro cash niet krijgt.

In de EU krijg je die berg cash niet op een rekneing geplaatst, of je zou ze moeten opsplitsen in stortingen van 9.999€, maar dan nog, er moet er maar ééntje vragen stellen, en ge hebt prijs. Van bedragen boven de 10K moet de bank de identiteit van de storter en de ontvanger kennen, en, ongeacht het bedrag, als er een vermoeden is van een illegale transactie. Dus als je gedurende 5 dagen elke dag 9.999€ komt storten, gaan ze u melden.

Het staat u natuurlijk vrij om met een valiesje vol geld op het vliegtuig te stappen, altijd leuk als je dan gepakt wordt. En als het dan lukt, dan heb je een leuke som op een bankrekening in Guernsey, waar je niks mee kan doen.

Is het dus het risico waard om ochottekes 10% registratierechten te ontwijken?

roharro

#8 , 16 apr 2012 15:11

Of ze u melden hangt af van de context.
Als je een landloper bent kan een storting van 1000 EUR al verdacht zijn.
Als je een maandelijks inkomen kunt verantwoorden van bv. 10 000 EUR zullen enkele cash stortingen per jaar à rato van 10000 EUR of zelfs meer tot geen problemen leiden. Geen enkele bank wil dergelijke klant verliezen...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#9 , 16 apr 2012 15:33

Bovendien is er tegenwoordig een overzichtsorgaan. Meerdere substantiële stortingen bij diverse banken op uw naam doen eveneens de vlagjes opgaan. Verwacht u dan minstens aan een bezoekje van het BBI (of de BVD als u regelmatig reisjes naar het buitenland maakt). Onroerend goed en zwart geld gaan niet meer echt samen...

Joeri_J

#10 , 16 apr 2012 16:46

wat je onder tafel krijgt 'opleven' is het beste wat je kan doen...

50x naar bvb Colruyt, computer winkel, ikea, een rekening van 100a200€ cash betalen zal geen haan naar kraaien.
en is toch al 50 a 100.000€
(en op 1 a 3 jaar "weg" afhankelijk hoeveel je koopt ;-) )

Via bank werken etc is altijd risico...

Maar dit is natuurlijk groot risico van zoveel geld thuis te houden...
en je moet zien dat je niet van "niets" leeft (doordat je alles van dat geld gebruikt ;-) )

en dan nog best geen kortingkaarten en dergerlijke gebruiken in die winkels ;-)
dan is er ook geen registratie in de winkel op je naam...

allemaal louter hypothetisch natuurlijk...

Vandebos

#11 , 16 apr 2012 18:26

Snoepreisjes kunnen ook nog, zuiver theoretisch natuurlijk. Een weekje skieën in augustus in Dubai bv... (is nog verdomd leuk ook als je het bv combineert met een al malakiya villa in het al jumeirah complex.) :mrgreen:

basejumper

#12 , 16 apr 2012 21:38

Beste allemaal,

Ik weet niet hoe groot het "officieuz" deel is. Elke storting in contanten of effecten wordt bekeken in functie van de context en de klant. Een klant van 50 jaar die 20.000 euro cash komt storten terwijl hij bij dezelfde bank al 30.000 euro beleggingen heeft, zal geen argwaan wekken. geld kan immers perfect van een andere bank komen. bank moet storting kunnen identificeren maar daar blijft het bij. Als het gaat om bvb 100.000 euro wordt de zaak al anders en zal de klant bewijsstukken moeten voorleggen. Opleven kan altijd en in een bankkoffer kan je ook al cash bewaren. Advies van mpderator Vandebos is echter niet op te volgen. Ik weet als bankier dat belastingen alle facturen > 125O euro matchen met hun bestanden. Vooral om zelfstandigen met "zwarte uitgaven" en dus dito inkomsten te pakken. Idem met aankopen bij juweliers. Al een paar klanten tegengekomen die bij hun belastingcontrole mochten uitleggen waar ze de skivakantie en de olex mee betaald hadden...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

roharro

#13 , 16 apr 2012 21:53

Ik weet als bankier dat belastingen alle facturen > 125O euro matchen met hun bestanden.

Alle facturen die in België worden opgesteld???? Dat is toch ondoenbaar???? Alle facturen opvragen en in databank invoeren????? Geen wonder dat ze daar geen tijd meer hebben om echte controles te doen!

bartvdv

#14 , 16 apr 2012 22:14

Ieder bedrijf moet toch jaarlijks een listing overmaken om de facturen van het ene bedrijf te matchen met de btw, dus lijkt mij best mogelijk en doenbaar.

roharro

#15 , 16 apr 2012 22:27

Ieder bedrijf moet toch jaarlijks een listing overmaken om de facturen van het ene bedrijf te matchen met de btw, dus lijkt mij best mogelijk en doenbaar.
Tussen bedrijven in principe wel (maar FOD financiën met hun pc's op steenkool en stoom...dat doet me toch meer dan twijfelen).

Maar verkopen aan particulieren (eindconsumptie) kunnen m.i. nauwelijks overzien worden. En als men dat dan per particuliere consument nog eens moet koppelen aan de betalingswijze (cash/giraal/krediet) en het officiële inkomen dan heb je een controleapparaat nodig waarvan zelfs collectivistische regimes slechts kunnen dromen...

Het is toch wegens dat onvermogen dat ze soms belasten op uiterlijke tekenen van welstand bij gebrek aan (andere)
bewijsmiddelen?

Terug naar “Bank & Beurs”