KBC Life Home Plan stopzetten?

Elfje007
Topic Starter

KBC Life Home Plan stopzetten?

#1 , 12 apr 2012 17:09

Beste allemaal,

Ik zit met volgende vraag. Mijn vriend en ik gingen eind vorig jaar (2011) een KBC Life Home Plan aan. Ondertussen (2012) hebben wij een huis aangekocht en wilden we dit Life Home Plan gebruiken voor onze SVV. Nu blijkt echter dat we dit enkel kunnen gebruiken als we onze SVV bij KBC nemen, wat we om verschillende redenen niet kunnen doen.

We hadden graag het gespaarde bedrag (€2000) opgevraagd en het KBC Life Home Plan stopgezet. Nu blijkt dat we 30% van het bedrag kwijt zijn, omdat dit wordt afgehouden om het fiscale voordeel dat we op deze rekening hadden, te compenseren.

Nu hebben we echter deze rekening en het bedrag (opgestart in 2011) nog niet aangegeven, dus (voorlopig) nog geen fiscaal voordeel genoten. Houdt dit dan in dat we bij het stopzetten van de rekening 30% van het bedrag moeten afstaan en we dit dan later via fiscaal voordeel (obv het jaar 2011) zullen terugkrijgen en het dus om een nuloperatie gaat? Of zijn we wel degelijk 30% van het bedrag kwijt?

Hopelijk heb ik de situatie voldoende duidelijk geschetst?

Groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2012 18:12

Wat staat er in het contract?
Eens beginnen met DAT te lezen.

duma

#3 , 13 apr 2012 08:35

Ik heb ook een KBC Life Home Plan, ook lening elders genomen. Wij hebben besloten om het geld gewoon bij KBC te laten staan, omdat we anders inderdaad 30% van het bedrag kwijt zou zijn. Dit staat heel duidelijk in het contract normaal gezien.

Reclame

Elfje007
Topic Starter

#4 , 13 apr 2012 09:52

Eigenlijk staat er niks over dat aspect in het contract. Er staat dat er bij een vroegtijdig uitbetaling van het bedrag een uittredingsvergoeding van 5% zal worden afgehouden, maar nergens wordt 30% vermeld. Over de toepasselijkheid van het fiscaal stelsel staat dat 'de fiscale wetgeving van de woonstaat van toepassing is,' maar opnieuw worden geen bedragen of procenten vermeld...

Ik vind deze hele affaire heel verwarrend. Kunnen we gewoon weigeren om deze 30% te betalen?

duma

#5 , 13 apr 2012 13:41

Elfje, lees dit misschien eens:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=11192" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijkbaar moet het dus wel gaan, bij KBC je SSV nemen.

basejumper

#6 , 15 apr 2012 18:34

Indien je contract is opgemaakt als een fiscaal aftrekbaar contract, zal KBC ervan uitgaan dat je de premie inderdaad fiscaal vrijgesteld hebt en zal derhalve een taxatie gebeuren bij afkoop. Dit kan je vermijden door een de belastingen een attest te vragen waarin zij bevestigen dat betrokken contract nooit fiscaal werd vrijgesteld. je levert dit attest aan KBC en dan zal er geen taxatie gebeuren. Secundo, maar lees daarvoor de andere post, kan je perfect een omvorming van dit Home plan vragen ter dekkening van een lening bij een andere maatschappij.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Elfje007
Topic Starter

#7 , 19 apr 2012 14:45

Bedankt allemaal voor jullie reacties! We zijn weer wat wijzer geworden!

Terug naar “Bank & Beurs”