Weigering desolidarisatie(ontlasting) als medekredietnemer

Naïef
Topic Starter

Weigering desolidarisatie(ontlasting) als medekredietnemer

#1 , 15 feb 2012 09:52

Mijn vriend wilde in 2009 een huis kopen, maar een krediet werd hem geweigerd. Op dat moment had hij een autolening (590€/maand) lopen die afliep in maart 2011.
Door KBC werd me gevraagd om borg te staan. Ikzelf heb een eigen huis, eigen lening (350€/maand), twee kinderen ten laste en een inkomen van 1.100€ (alimentatie en kindergeld wil de bank niet meerekenen: +450€)

De lening werd door KBC goedgekeurd (578,15€/maand) en getekend op 28/12/2009. In de notariële akte sta ik vermeld als kredietnemer, maar niet als hypotheekgever. De eigendom staat volledig op mijn vriend zijn naam.

Nu wil ik mijn lening laten herschrijven want ik wil mijn huis verhuren. (heb een sociale lening waardoor je niet mag verhuren) Een lening word me geweigerd doordat ik geregistreerd sta voor mijn vriend zijn lening, ook al zal ik perfect de lening kunnen afbetalen met de huuropbrengsten.

Mijn vriend haalt zijn inkomsten uit zijn bvba (1970€/maand) en heeft geen andere leningen meer lopen. Vorig jaar heeft hij bij KBC een investeringskrediet aangevraagd op naam van zijn bvba, maar dat werd hem geweigerd. Een andere bank heeft het krediet wel toegestaan. (KBC is dus op de hoogte van het negatieve cijfers uit het verleden van de vennootschap.)

Bij navraag bij KBC wordt mij een ontlasting van het krediet geweigerd. Mijn vriend zou te weinig terugbetalingcapaciteit hebben… Ook na het voorleggen van bewijsstukken van zijn inkomen (loonfiche, huurcontract) blijven ze bij hun standpunt.

Kan iemand mij vertellen wat mijn mogelijkheden zijn?

PS: Misschien er nog bij vertellen dat mijn vriend en ik geliefden zijn, maar elk (nog) op een apart adres wonen. Dus wettelijk niets met elkaar te maken. KBC is hiervan op de hoogte.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 15 feb 2012 22:58

Beste,

Is weinig mogelijk. Je hebt mee getekend als kredietnemer en dat engagement geldt voor de ganse looptijd van het krediet. Anders zou het zwart/wit gesteld simpel zijn. Even meetekenen en als krediet toegekend is, terug uitstappen. Jullie waren akkoord met de gestelde voorwaarden bij toekenning, en enige manier om dit te annuleren is krediet terugbetalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ganapathi tantra

#3 , 24 feb 2012 22:55

alle kredieten laten bekijken door andere banken en hen laten stikken.
Hier ongeveer zelfde situatie drie jaar terug toen kaceebee geen cent meer had.
Sinds de laatste jaren laat kaceebee doorschijnen dat u het probleem bent maar in feite zijn zij het probleem.
Ik denk dat niemand nog gelooft in kaceebee binnen het bankwezen zelf.
Zou niet verwonderlijk zijn dat we na Dexia 2 ook nog een KB2 2 krijgen.

Onlangs nog gelezen dat een dochtermaatschappij een zeer gerennomeerd bedrijf in west vlaanderen ook
alweer de dieperik heeft in geholpen. Ingekocht leeggezogen en dan laten vallen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”