Ik ken iemand die het voorbije jaar nog coupons van obligaties is gaan innen in Luxemburg. Nu stelt zich de vraag of het nog nuttig is coupons te gaan innen in Luxemburg of is het beter de obligaties nog voor eind dit jaar te dematerialseren op een Belgische effentenrekening en via die effectenrekening de coupons in Belgie te innen. De obligaties vervallen in 2012 en zouden zowieso aan Belgische bank voor terugbetaling aangeboden worden (dus niet in Luxenburg -> dus de fiscus kan zien als ze willen dat ik effecten aan toonder heb).
Voordelen lijken me:
. geen 35% belasting in Luxenburg, maar slechts 21% in Belgie op de coupons.
. eventueel 1% belasting ontlopen op de obligaties als ze ter inning rond vervaldag worden aangeboden in 2012 aan een Belgsiche bank
(denk aan nieuwe belasting van de regering die geld voor dematerialseren effecten aan toonder vanaf 1 januari 2012)
Nadeel:
. riskeert men iets...sanctie van de fiscus...indien men nu plots de coupons in Belgie int en vroeger in Luxemburg...of houdt de fiscus zich met dergelijke 'prullen' niet bezig. (gaat om een 40000 euro aan obligaties)
Alle reacties en opmerkingen welkom !