Terugeising geschonken obligaties

Jan123
Topic Starter
Berichten: 4

Terugeising geschonken obligaties

#1 , 20 jan 2007 02:56

Drie jaren geleden heb ik een 50000 euro in obligaties gekregen van mijn vader. De obligaties staken toen in een kluis die 3 jaar geleden volledig en alleen op mijn naam is gezet - door hem. Omdat ik nu tegen zijn relatie ben met een andere vrouw dan mijn moeder zegt hij dat ik die obligaties heb gestolen en ze moet terugeven. klopt dit ? Het zijn obligaties aan toonder; hij heeft geen kluis meer sinds die 3 jaar, staat zoals gezegd sinds dan op mijn naam, hij bedriegt mijn moeder met een andere vrouw die op zijn geld uit is en heeft de voorbije jaren ook nooit geklaagd dat ik een gedeeelte van de vervallen obligaties en coupons op mijn rekening heb geind.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 jan 2007 09:42

Obligaties aan toonder vallen onder toepassing van ?Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.Niettemin kan jij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degenen in wiens handen hij ze vindt...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.462.Diefstallen gepleegd...door afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in de opgaande lijn...geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.?(Strafwetboek).

?Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht.?(B.W.).

Strafvervolging is dus uitgesloten en burgerlijk dient uw vader het bestaan van diefstal te bewijzen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het
driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Jan123
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 23 jan 2007 13:02

Bedankt !

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”