hoe lang blijft een cheque geldig ?

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

hoe lang blijft een cheque geldig ?

#1 , 06 dec 2006 22:09

hoelang blijft een cheque geldig?

ik gebruik al minstens drie jaar geen cheques meer en deze week ging er plotseling geld van mijn rekening met de mededeling betaling cheque nr...

Geen idee natuurlijk of ik die ooit zelf uitgeschreven heb of aan wie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 07 dec 2006 07:27

copy opvragen aan de bank, deze zullen je die zonder problemen bezorgen.

Jan S
Berichten: 397

#3 , 08 dec 2006 08:48

kan dit helpen?

Art. 52
De regresvorderingen van de houder tegen de endossanten, de trekker en de andere chequeschuldenaars, verjaren door verloop van zes maanden, te rekenen van het einde van de aanbiedingstermijn.
De regresvorderingen van de verschillende tot betaling van een cheque verbonden schuldenaars tegen elkander verjaren door verloop van zes maanden, te rekenen van de dag waarop de chequeschuldenaar de cheque heeft betaald tot voldoening aan zijn regresplicht, of van de dag waarop hijzelf in rechte is aangesproken.


Art. 52bis
In geval van verjaring blijft een rechtsvordering bestaan tegen de trekker die geen fonds bezorgd heeft, en tegen een trekker of een endossant die zich onrechtmatig mocht hebben verrijkt.

Voorgeschiedenis
Deze bepaling is aan de eenvormige wet toegevoegd krachtens art. 25 Annexe II.


Art. 53
De verjaring van de vorderingen die voortvloeien uit een cheque, wordt gestuit door rechtsvervolging; zij wordt geschorst door feiten van overmacht.
De stuiting der verjaring heeft slechts gevolgen tegen degene ten aanzien van wie de daad van stuiting heeft plaatsgehad.

Voorgeschiedenis
Het eerste lid is aan de eenvormige wet toegevoegd krachtens art. 26 Annexe II.

jan

Reclame

Stief
Berichten: 22

#4 , 08 dec 2006 10:30

Hoi, ik had eens een cheque gekregen voor mijn verjaardag van een tante. Pas na maanden ging ik ermee naar de bank en daar kreeg ik te horen dat ik net op tijd was, want dat je na 6 maand de cheque niet meer kan innen.

Ik zou toch ff contact opnemen met je bank dan.

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#5 , 09 dec 2006 14:45

ze gingen me opbellen ivm de cheque van de bank maar het blijft stil,
en over die 6 maand hebben ze me niks verteld.
De cheque is aan toonder betaald geweest dus ik veronderstel als ze hem ten onrechte hebben uitgekeerd dat ze hem me uit eigen zak zullen dienen terug te betalen

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#6 , 09 feb 2007 23:41

Beste,

Kijk eens in deze topic waar je het antwoord terugvindt.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=cheque

De aanbiedingstermijn heeft niets te maken met de geldigheid van een cheque. de aanbiedingstermijn is de termijn tijdens dewelke je provisie moet aanhouden op je rekening ter betaling van de cheque.
Maar ook nadien blijft een cheque een geldige schuldvordering (30 jaar)

De bank zal wel een copie opvragen, maar dat kan twee tot drie weken duren voor dat binnen is.

Bij ontvangst van die copie kan je even nakijken en verdere initiatieven nemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

smollie
Berichten: 8

#7 , 23 okt 2007 21:53

de cheque vervalt na 6maand, maar hij kan geblokkeerd worden na 8 dagen door de uitgever

Terug naar “Bank & Beurs”