negatief banksaldo in buitenland

pedege
Topic Starter

negatief banksaldo in buitenland

#1 , 04 jan 2011 22:16

ik had een aantal jaren geleden een zichtrekening in Zwitserland waarop in NIET negatief mocht/kon gaan. Mijn toenmalige zwitserse werkgever wou geen loon storten in het buitenland. Jaren heb ik geen problemen gehad. Ik had wel een aantal domicilieringen op deze rekening ( verzekeringen ). Bij mijn vertrek uit zwitserland, heb ik nagelaten deze domicilieringen op te zeggen . Ik ging ervan uit dat als er geen geld op staat er ook niets kon betaald worden... Nu hebben ze deze domicilieringen een tijdje blijven betalen tot het saldo - 5000 CHF was. Na 2 jaar krijg ik plots dreigbrieven tot zelfs deurwaarders exploten van het Office Des Poursuites in Geneve ( ze hebben zelfs brieven laten afgeven via de lokale belgische politie ).

Mijn vraag: kan een zwitserse bank mij vervolgen in belgie ( ik ben 100% altijd in Belge gedomicilieerd geweest) ? Of MOETEN ze dit doen via een Belgische rechtbank ? Of volstaat klacht bij de politie ? Ik verkies een belgische rechtbank omdat ik mezelf kan verdedigen en nederlands voor mij gemakkelijker is dan frans.

Graag jullie advies en/of commentaar ( liefst geen morele opmerking in de zin van potje breken, potje betalen ;-)

Groeten,

Patrick / Vlaams-Brabant

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 jan 2011 23:18

Uiteraard kunnen ze je in België gerechtelijk vervolgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2011 09:03

Heeft U de verzekeringen zelf opgezegd? Indien U dit niet gedaan heeft, zal U de openstaande premies alsnog moeten betalen, zelfs indien U geen Zwitserse rekening had gehad. Uiteindelijk zijn de domicilieringen slechts een manier van betalen en hebben niets te maken met de onderliggende schulden.

Reclame

pedege
Topic Starter

#4 , 05 jan 2011 09:17

de verzekeringen zijn ondertussen opgezegd en het opgebouwde kapitaal ( soort van pensioensparen) komt pas vrij op mijn 65jaar. Deze som is een veelvoud van het openstaande schuldbij de bank. Maar de bank zou me toch op zijn minst moeten hebben gewaarschuwd. Ik had geen recht om negatief te gaan en ze wisten dat ik niet meer voor een switsers bedrijf werkte. Ik denk dat deze bank zelf te nonchalant is geweest en hun veiligheidssysteem niet heeft gewerkt... Ik wacht af wat ze gaan doen.

jefke007

#5 , 05 jan 2011 18:51

Ik vraag mij af waarom de belgische flikken zich ook al met burgelijke zaken bezighouden ? Zou het niet meer logisch geweest zijn als een zwitserse gerechtsdeurwaarder een belgische collega gerechtsdeurwaarder zou gecontacteerd hebben.

Bijkomend probleem is ook dat wat zwitserse banken al dan niet fout doen, niet vanuit het belgisch recht mag beoordeeld worden, maar uiteraard vanuit het zwitsers recht.

Terug naar “Bank & Beurs”