Aandelen in het buitenland

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Aandelen in het buitenland

#1 , 17 dec 2010 16:31

Gisteren een gepsrek gehad met een vriend: hij heeft aandelen gekocht via een Duitse bank. Hij zegt dat dit fiscaal interessant is aangezien hij enkel in Duitsland een belasting op het dividend moet betalen, en dat het voor de rest belastingsvrij is.

Is dit correct? Concreet:
1. Als hij die aandelen met winst verkoopt, is deze winst dan belastingsvrij, of dient hij dit "normaal gezien" toch aan te geven op de personenbelasting?
2. Is de belasting die op het dividend geheven wordt in Duitsland voldoende (moet er dan inderdaad in België geen dividend betaald worden)?

Wat als hij geen van beiden aangeeft in zijn personenbelasting? Wat is het risico dat hij "tegen de lamp loopt" (ik ben zeker niet van plan hem te verklikken, laat dit duidelijk zijn, maar ik wil hem wel waarschuwen als hij een risico loopt op boetes)? Welke boetes kunnen hem te wachten staan als hij niet in orde zou zijn?

Voor de volledigheid: ik denk niet dat het om héél erg hoge bedragen gaat. Die vriend heeft een bescheiden inkomen en heeft ook een lening voor een huis af te betalen. Ik denk dat het hooguit om aandelen ter waarde van een paar duizend euro gaat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 17 dec 2010 20:19

Gelet op de bilaterale overeenkomsten tussen de meeste landen wat betreft roerende heffing op winsten, de uitwisseling tussen verschillende landen die eindelijk vlot begint te lopen lijkt het me niet echt aangeraden om te trachten "te foefelen".

Aan de andere kant heeft het Vlaamse Gewest enige jaren terug een 3 slaapkamer woning die ik pas gerenoveerd had gekeurd en een kadastrale waarde van € 2 toegekend... na een aangetekend schrijven werd me schriftelijk bevestigd dat controle en waardering correct is verlopen... In België is het altijd een beetje Lotto spelen met de overheid...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 17 dec 2010 23:34

Die persoon doet duidelijk aan belastingfraude. In een tijd dat men de mogelijkheid geeft om zwart geld te regulariseren , is zo'n activiteit niet aan te raden. Er is uitwisseling tussen de fiscaale diensten van de meeste westeuropese landen. Vroeg of laat komt die affaire uit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 18 dec 2010 17:04

Ik heb via KBC meer dan 10 jaar geleden een tak21-verzekering aangekocht, nl. Vitis Life Luxembourg. Het "wit" geld staat in Luxemburg. KBC of Dexia willen natuurlijk deze verzekering terughalen naar België om ze hier dus te herbeleggen. Momenteel is mijn antwoord "njet" omdat op deze verzekering een interessante intrest uitkeert. Mocht ik herbeleggen, dan zou ik terug instapkosten moeten betalen én aan een lagere rente instappen. Bovendien deze tak21 bestaat al meer dan 8 jaar.
Beschouwt de Staat dit ook als fraude?

In het vermogenbeheer durfde KBC de volle naam niet gebruiken en wisselde enkele letters zodat het onherkenbaar bleef.

Hoe zou deze verzekering aflopen bij mogelijk overlijden?

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 18 dec 2010 17:26

Vandebos en wat is de huurwaarde van dan pand :D

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2010 16:39

Wat moet die vriend dan doen om wel in orde te zijn wat betreft:

1. het dividend? (of is dit deel al in orde omdat hij in het buitenland belastingen betaald heeft?)
2. de eventuele winst bij verkoop?

Gewoon ergens aangeven als inkomsten in de personenbelasting of iets dergelijks? Wat met die winst? Is dit gewoon "verkoopprijs - kosten - aankoopprijs = winst" of hoe moet dit berekend worden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Bank & Beurs”