Hallo! Ik ben nieuw op dit forum en vlieg er meteen in met iets dat m'n bloed doet koken.
Wij zijn een paar maanden geleden een hypothecaire lening aangegaan. We kregen het voordelige tarief aangezien we beiden een schuldsaldoverzekering zouden nemen bij die bank. Alle papieren werden getekend, maar plots kregen we te horen dat de bank de schuldsaldoverzekering van mijn partner weigerde af te sluiten (wegens aandoening). Dus wij op zoek naar een andere verzekeraar, gevonden en bijvoegsels op de bank achtergelaten ter ondertekening.
We wachten nu al 4 maanden op de papieren en nu (vele boze mails en telefoons later) krijgen we te horen dat het zo lang duurt omdat ons dossier herbekeken wordt. Er wordt nagegaan of we nog wel recht hebben op het voordelig tarief aangezien we niet allebei onze verzekering daar genomen hebben.
Dat is toch te gek voor woorden! De bank weigert zelf die ene verzekering en dan zou ze ons daarvoor laten opdraaien?
Ik heb ons hypothecair contract nagelezen en daar staat dat het tarief inderdaad kan gewijzigd worden indien één van de partijen haar verbintenissen niet nakomt. Maar er staat een aantal paragrafen verder ook dat wij ons ertoe verbinden een schuldsaldoverzekering te nemen bij een verzekeraar naar keuze.
Trouwens, de kredietopening is al opgesteld door de notaris en door alle partijen getekend met ons voordelig tarief.
Heeft de bank het recht om zo'n streek uit te halen of helemaal niet??
Alvast bedankt voor de reacties!