verzet op aandelen aan toonder

c&m
Topic Starter
Berichten: 3

verzet op aandelen aan toonder

#1 , 12 nov 2006 20:59

Een aantal jaren geleden heeft mijn vader mij aandelen aan toonder mij geschonken.
Ondertussen is de verstandhouding spaak gelopen.
Bij het innen van de aandelen bleek dat hij hierop verzet heeft aangetekend, waardoor de bank de aandelen in beslag heeft genomen.
Nadien ontving ik een schrijven waarin mij gevraagd wordt in te gaan op een minnelijke schikking tot afstand van de aandelen aan hem, anders volgen er gerechtelijke stappen.

Vermits ik ze in eerste instantie heb gekregen, wat staat mij nu te doen?
Kan hij het eigendomsrecht zomaar terug eisen?
Moet/kan ik stappen ondernemen en zoja, dewelke?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 nov 2006 14:44

Ik vrees dat U terug afstand zal moeten doen van de aandelen indien U geen geschrift kan voorleggen van een schenking of handgift van die aandelen. Schenken wil zeggen : onmiddellijk en onherroepelijk afgeven. Tenzij 'ondankbaarheid' kan bewezen worden.
Maar uw vader zal toch ook moeten bewijzen dat hij de rechtmatige eigenaar was door een aankoop- of inschrijvingsborderel voor te leggen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 13 nov 2006 16:08

De bank in kwestie zal de effecten inhouden tot u onderling een minnelijke schikking treft of tot gerechtelijke uitspraak.
De meeste banken komen niet ttusssen om verzet aan te tekenen tenzij de verzetbetekenaar inderdaad een bewijss van aankoop of verwerving heeft. Banken zelf kunnen (tegen betaling) doorgaans 10 jaar terug zoeken.
Betekent dus dat de kans zeer groot is dat je vader die aankoopbewijzen kon voorleggen. Indien je geen bewijs kan vinden dat het effectief een schenking betrof, sta je zwak.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2006 17:33

24 JULI 1921. - Wet op de Ongewilde buitenbezitstelling van de titels aan toonder.


Art. 26. De tegenspraak van het verzet blijkt uit elke akte of handeling, welke ter kennis van de (uitgevende instelling) wordt gebracht en waardoor een derde wordt geacht aanspraak te maken op het bestaan, te zijnen voordele, van een recht op den met verzet aangeteekenden titel. <W>
Het aanbieden van den titel geldt als tegenspraak ten opzichte van dezen (en) van zijne coupons. <W>

Art. 27. (...) <W>
(De uitgevende instelling geeft kennis van elke tegenspraak aan degene die verzet aangetekend heeft en gelijktijdig aan het Kantoor uiterlijk de tweede dag daarna. Dit geschiedt bij aangetekende brief.) <W>
(Binnen twee maanden te rekenen van de kennisgeving van de tegenspraak, moet degene die verzet aantekent, ofwel de opheffing van zijn verzet overeenkomstig artikel 28, ofwel, bij aangetekende brief, een afschrift van de inleidende akte van rechtsingang tot terugeising, ter kennis brengen van het Kantoor.
Bij gebreke daarvan wordt het verzet van ambtswege opgeheven bij het verstrijken van een termijn van ??n maand te rekenen van de datum van een waarschuwing die door het Kantoor bij aangetekende brief wordt gericht aan degene die verzet aantekent en waarin dit artikel wordt aangehaald.

Het initiatief moet dus door uw vader genomen worden. Hij moet een gerechtelijke procedure starten, zoniet wordt het verzet van ambtswege opgeheven.

Wat de grond van de zaak betreft geldt:

B.W. Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.

Men moet wel bezitter te goeder trouw zijn, maar goede trouw wordt vermoed.

Uw vader die de aandelen terugvordert moet bewijzen dat u geen deugdelijk bezit hebt. Het volstaat dus niet dat hij bewijst dat hij de aandelen heeft aangekocht.

scorpioen

c&m
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 13 nov 2006 19:20

Bedankt voor jullie reactie !!!

Om mijn kansen te kunnen inschatten of ik al dan niet de aandelen terug zal moeten afstaan, vind ik hier een paar 'tegenstrijdigheden', of laat ons zeggen, nuances :
... Indien je geen bewijs kan vinden dat het effectief een schenking betrof, sta je zwak.
... Uw vader die de aandelen terugvordert moet bewijzen dat u geen deugdelijk bezit hebt. Het volstaat dus niet dat hij bewijst dat hij de aandelen heeft aangekocht.
Ik heb dus geen bewijsstuk van schenking. Mijn vader daarentegen heeft wel een bewijs van aankoop doch geen bewijs dat ik geen deugdelijk bezit zou hebben.

Loop ik hier de kans dat ik ook nog eens moet opdraaien voor de gerechtskosten m?t verlies van aandelen of is mijn kans re?el ondanks onvoldoende bewijskracht?
Wiens woord, want daar komt het eigenlijk op neer, is voor het gerecht het geloofwaardigst?

koen999
Berichten: 730

#6 , 13 nov 2006 20:09

Wiens woord, want daar komt het eigenlijk op neer, is voor het gerecht het geloofwaardigst?
hoe de rechter zal oordelen valt niet te voorspellen

persoonlijk denk ik dat U er beter voor staat dan uw vader,
geen rechter zal geloven dat u ze onrechtmatig hebt van uw vader verkregen
gegeven is gegeven

garanties geven daarentegen dat u gelijk krijgt kan niemand

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 nov 2006 22:33

Of uw bezit al of niet deugdelijk is kan door alle middelen bewezen worden.

We weten dus niet waar uw vader mee op te proppen zal komen. Het is echter geen kwestie van wiens woord men geloofd, maar wel degelijk van het bewijzen van feiten.

Als u er meer over wil lezen zie RABG 2006 nr. 10 waar u twee arresten van het hof van beroep van Gent zal vinden over gelijkaardige zaken met een bespreking "de vordering tot revincicatie van roerende goederen en het verweer gesteund op artikel 2279 B.W."

scorpioen

koen999
Berichten: 730

#8 , 13 nov 2006 22:53

RABG 2006 nr. 10
staat dat online?

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 14 nov 2006 10:33

?Art.26.De tegenspraak van het verzet blijkt uit elke akte of handeling, welke ter kennis van de uitgevende instelling wordt gebracht en waardoor een derde wordt geacht aanspraak te maken op het bestaan, te zijnen voordele, van een recht op den met verzet aangeteekenden titel.Het aanbieden van den titel geldt als tegenspraak ten opzichte van dezen en van zijne coupons.Het aanbieden van een coupon geknipt van de titel geldt als tegenspraak ten opzichte van die coupon. Ten opzichte van de titel en van de overige coupons brengt het alleen dan tegenspraak mede wanneer binnen de termijn van ??n maand,- hetzij de houder de titel aan de uitgevende instelling heeft afgegeven;- hetzij de houder degene die verzet aantekent heeft GEDAGVAARD om zijn rechten te doen erkennen en, per aangetekende brief, een afschrift van de dagvaarding naar de uitgevende instelling heeft gezonden.?(24 JULI 1921. - Wet op de Ongewilde buitenbezitstelling van de titels aan toonder).

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 nov 2006 12:00

RABG 2006 nr. 10
staat dat online?
Neen. Een goede bibliotheek zoeken.

scorpioen

c&m
Topic Starter
Berichten: 3

#11 , 14 nov 2006 19:48

Bedankt voor de bijstand.
Ik zal jullie op de hoogte houden van het verdere verloop.

Terug naar “Bank & Beurs”