Bank blokkeert rekening

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Bank blokkeert rekening

#1 , 17 nov 2010 08:32

Naar het schijnt zeggen de banken nu dat men niet meer in min mag gaan... ik heb hierover echter niets gevonden op het net. Mijn moeder vertelde mij dat ze 1000 euro in min staat en dat de bank nu haar rekening geblokkeerd heeft. Zij heeft echter maar een inkomen van 500 euro, wat dus wil zeggen dat de rekening gedurende twee maanden zal geblokkeerd zijn en dat zij dan gedurende die twee maanden geen huur en andere rekeningen zal kunnen betalen én geen eten zal kunnen kopen voor zichzelf en mijn twee minderjarige zussen die bij haar inwonen.

Toen ik dit verhaal hoorde viel ik helemaal uit de lucht, nuja zelf ga ik niet in min dus ik heb hiermee geen ervaring maar ik vraag mij af of dit echt zomaar kan ...

Ik veronderstel dat mijn moeder wel haar geld op een andere rekening kan laten zetten ? En elke maand kan proberen om op bovenvermelde rekening een bedrag te storten tot het bedrag van 1000 euro is aangezuiverd ?

Als iemand links heeft mbt dit onderwerp wil ik ze graag lezen. Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 17 nov 2010 08:39

Is een nieuwe wet op consumentenkredieten die vanaf 1 december ingaat.
http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/aid9 ... -rood.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#3 , 17 nov 2010 08:42

Bedankt voor uw antwoord, maar we zijn nog niet december en mijn moeder haar rekening werd reeds geblokkeerd ...

Reclame

Lightning

#4 , 17 nov 2010 09:04

Richt uw vraag aan de bank, zij zullen u het best kunnen verder helpen met hoe en waarom.

Lightning

#5 , 17 nov 2010 09:09

...en om op uw andere vraag te antwoorden. Niets belet uw moeder om een andere rekening te hebben om haar inkomen te laten storten, wat uiteraard niet wegneemt dat de schuld bij die andere bank dient aangezuiverd te worden.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 nov 2010 09:31

Bedankt voor uw antwoord, maar we zijn nog niet december en mijn moeder haar rekening werd reeds geblokkeerd ...
Op dit moment valt dit nog onder de oude regeling en wordt een rekening geblokkeerd als ze 3 maanden negatief staat.

Los van het juridische kan Uw moeder best een budgetplan voor zichzelf opstellen, eventueel met hulp en budgetbegeleiding. Een rekening die in het rood staat kost handen vol geld. Een andere rekening openen en af en toe wat schulden af betalen kan zonder budgetplan leiden tot een vicieuze cirkel waar je op je eentje niet meer uit geraakt.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 17 nov 2010 09:32

heeft iemand daar een wettekst van gezien?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Lightning

#8 , 17 nov 2010 10:04

De aangepaste wet op het consumentenkrediet.
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/Loi_ ... 106200.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8840

#9 , 17 nov 2010 10:45

bijtje, ik heb een pertinent vraagje...
als je moeder -1000 in het rood staat bij de bank, betekent dat toch dat ze van de bank geld "geleend" heeft om uit te geven voor zichzelf.
Is het niet zo dat je, als je geld leent er eerst moet voor zorgen dat je dat terugbetaalt? Immers. als ze -1000 staat, en maandelijks wordt haar loon gestort van 500 euro, ze er eigenlijk a priori van moet uitgaan dat ze de bank eerst terugbetaalt.
anders gaat ze alweer geld uitgeven van de bank dat niet van haar is. Dit is een eenvoudige budgetregel waarmee je je financieen gezond houdt.
En dat de bank blokkeert totdat het allemaal weer aangezuiverd is, lijkt me zelfs een goede beschermingsmaatregel zodat het niet van kwaad naar erger kan.
Ik denk dat het noodzakelijk is dat ze in budgetbegeleiding gaat, zodat men haar kan helpen om haar financieen goed te beheren.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#10 , 17 nov 2010 11:48

Eylis, bedankt voor je antwoord. Ik begrijp je uitleg volkomen. Ik wist ook eerst niet dat mijn moeder financiele problemen had, maar blijkbaar zit ze er dieper in dan ik ooit kon denken. Ik ga morgen met haar eens alles op 'n rijtje zetten wat betreft alle inkomsten en rekeningen en proberen om met de bank een afbetalingsplan of zoiets af te spreken. Ik ben er zelf niet voor te vinden om in het rood te gaan, maar er doen natuurlijk wel heel wat mensen het wel omdat het ook altijd een mogelijkheid geweest is. Zelf vind ik het ook niet verstandig om zovele euro's te lenen, maar het gaat er nu vooral om om haar er weer bovenop te helpen.

Dus morgen eerst eens een stappenplan uitwerken samen met haar en dan een brief aan de bank richten. Uiteraard moet ze alles zo snel mogelijk terugbetalen wat ze idd geleend heeft maar men moet natuurlijk ook haar situatie bekijken, ze heeft nu eenmaal ook nog kinderen die ze moet opvoeden. Maar als het een mogelijkheid is om ergens anders een rekening te openen en haar inkomsten daarop te laten storten en iedere maand zoveel mogelijk doorstorten naar de rode-rekening dan denk ik dat dat een faire deal zou zijn tegenover beide partijen (moeder en bank) dus zoiets wil ik voorstellen en hopelijk lukt dat.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#11 , 17 nov 2010 11:53

Ze heeft ook schulden (geen alimentatieschulden) en beweert dat ze alles inhouden tot 500 euro. Ik vraag mij af HOE zoiets kan, er is toch normaal een minimumloon, of zijn daar uitzonderingen op ?

kuku
Berichten: 103

#12 , 13 mar 2017 19:37

mag de bank zomaar mijn rekening blokeren , dit omdat ik niet in staat was om zelf storting te doen en gevraagd heb aan mijn bank om dit in mijn plaats te doen . nu zie ik dat hij dat niet heeft gedaan , en ze hebben mijn rekening geblokeerd . kan dat zomaar

Terug naar “Bank & Beurs”