factoring voor priv?-persoon

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

factoring voor priv?-persoon

#1 , 07 nov 2006 14:46

Afzender van volgend bericht gaf toestemming voor plaatsing:

Beste,
Ik richt me tot u omdat ik geconfronteerd word met een luxe-probleem en toch niet goed weet hoe ermee om te gaan.
Enkele weken geleden werd een (legaal) verkoopcontract afgesloten tussen mijzelf en een partij X. Het voorwerp van het contract doet weinig terzake (het betreft vanzelfsprekend een legaal voorwerp) en de prijs die betaald werd is 95,000 EUR.
Nu heb ik met de koper afgesproken dat die prijs niet onmiddellijk moet betaald worden, maar wel gespreid over 4 jaar. Koper kon namelijk niet onmiddellijk betalen.
Een andere (zeer solvabele) persoon, Y, heeft zich borg gesteld voor de correcte terugbetaling van dit bedrag.

Nu mijn vraag: ik weet dat binnen de handelswereld "factoring" een vaakgebruikte dienst is. Kan ik 'ergens' ook beroep doen op zo'n dienst als priv?-persoon om mijn contract aan die firma over te dragen in ruil voor het totaalbedrag minus de kosten die die firma me zou aanrekenen ?

Dank bij voorbaat !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 10 nov 2006 10:20

Dergelijke service bestaat bij mijn weten niet in bankwereld voor particulieren. factoring of "commercial finance" kan volgende diensten inhouden. (een combinatie van minimum twee van onderhavige diensten)

-geautomatiseerde debiteurenboekhouding,
-debiteurenbeheer,
-gerechtelijk incasso (indien noodzakelijk),
-100 procent risicodekking en solvabiliteitsonderzoek,
-financiering of vooruitbetaling op de facturen

Essenti?el in dergelijke contracten is dat de factoringmaatschappij voorafgaand aan de contracten elke debiteur screent en evalueert. Op basis daarvan wordt aan de klant een kredietlimiet per debiteur meegedeeld waarvoor de factoringmaatschappij wil voorfinancieren.
Daarenboven zijn de dossier- en overheadkosten voor ??n debiteur met een ??nmalige transactie te groot om aan te beginnen.
Ik ben er vrijwel van overtuigd dat je dit nergens zal kunnen krijgen.
Het enige wat jij kan doen is aan jouw bank vragen om een tijdelijk krediet toe te staan ten belope van een bepaald percentage van de factuur. Jouw solvabiliteit zal hier het criterium zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 12 nov 2006 09:40

Factoring is een overeenkomst waardoor de leverancier van goederen of diensten aan de factoringsmaatschappij zijn door facturen vertegenwoordigde schuldvorderingen overdraagt en hiervoor onmiddellijk een contante betaling ontvangt.
Zij steunt op 25 OKTOBER 1919. _Wet betreffende het in pand geven van de handelszaak, het disconto en het in pand geven van de factuur, alsmede de aanvaarding en de keuring van de rechtstreeks voor het verbruik gedane leveringen
Zie zonodig verder H. BRAECKMANS,Factoring,een juridische analyse,1979.
Voor particulieren kan toepassing gemaakt worden van ?Art.1689.Bij de overdracht van een schuldvordering, van een recht of van een rechtsvordering tegen een derde, geschiedt de levering tussen overdrager en overnemer door afgifte van de titel.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
U dient dan wel een factoringsmaatschappij te vinden die bereid is dit te doen.Ga daartoe naar een zoekmachine met het woord ?factoringsmaatschappij?

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”