Auto lening niet terug betalen

a038537
Topic Starter
Berichten: 5

Auto lening niet terug betalen

#1 , 14 sep 2010 05:43

We hebben zo een twee jaar geleden een auto gekocht.
Ondertussen is dit contract door de bank opgezegd geweest en heeft de de bank waar we de lening hadden dit doorgegeven aan hun verzekering (Euler Hermes).
Nu betalen we dus in plaats van 280 euro, 400 euro per maand.

Een aantal maanden geleden hebben we de auto verkocht aan een partikulier en zijn we naar het buitenlad vertrokken (Zuid Amerika - geboorteland van mijn echtgenoot).
We zijn hier bezig met het opstarten van een eigen bedrijf en kunnen onmogelijk 400 euro per maand betalen.
Wat kan er gebeuren als we niet meer betalen?
Kunnen ze ons hier raken?
We hebben geen officieel adres meer in Belgie.

Het bedrag dat nog openstaat zal ongeveer 4000 euro zijn.
Hebben we het recht EH te vragen om minder af te betalen per maand? Dat zou eventueel nog kunnen, maar dan moeten ze wel willen meewerken.

Wil er ook nog even bij zeggen dat we de lening eigenlijk niet hadden mogen krijgen omdat ik toendertijd nog op de zwarte lijst stond.
Ik heb dus ook niet mee moeten tekenen voor de lening. Die verzekeringsagent zei dat dit de enige manier was.
Mijn echtgenoot was immigrant en had een zeer laag inkomen. Ik was werkloos. Toen EH de lening dus overnam wisten ze dus ook niet dat hij getrouwd was en stond alleen zijn naam op de papieren.


Mijn echtgenoot trekt het zich weinig aan omdat hij toch niet van plan is ooit terug te keren naar Belgie maar voor mij ligt dat anders natuurlijk ik heb er familie en wie weet loopt het ooit fout tussen ons dan wil ik wel zonder zorgen terug kunnen gaan.

Alvast Bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 sep 2010 09:40

waarom is de lening door de bank opgezegd?

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2010 09:44

Veel aspecten aan uw vraag.

1. U heeft de auto verkocht. Kan U met dat geld het krediet niet afbetalen?


2. Wet op consumentenkrediet:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Art. 10. (De kredietgever en de kredietbemiddelaar moeten aan de consument die om een kredietovereenkomst verzoekt en, in voorkomend geval, de steller van een persoonlijke zekerheid, de juiste en volledige informatie vragen die zij noodzakelijk achten om hun financiële toestand en hun terugbetalingsmogelijkheden te beoordelen en, in ieder geval, hun lopende financiële verbintenissen. De consument en de steller van een persoonlijke zekerheid zijn ertoe gehouden daarop juist en volledig te antwoorden.) <W 2003-03-24/40, art. 8, 018; Inwerkingtreding : 01-01-2004>
In geen enkel geval mag de gevraagde informatie betrekking hebben op het ras, de etnische afstamming, het seksueel gedrag, de gezondheid, de overtuigingen of activiteiten op politiek, levensbeschouwelijk of godsdienstig gebied of het lidmaatschap van een vakbond of van een ziekenfonds.
* De kredietgever is verplicht om zich te informeren over de solvabiliteit van de consument. (De bewijslast dat hij dit heeft gedaan ligt bij de kredietgever.)
* Hij moet hiervoor een aantal databanken raadplegen en een aantal vragen stellen aan de consument. De consument is verplicht om deze vragen waarheidsgetrouw en volledig te beantwoorden.
Art. 11. De kredietgever en de kredietbemiddelaar zijn verplicht :
1° de consument op een juiste en volledige manier alle noodzakelijke informatie te verschaffen in verband met de beoogde kredietovereenkomst;
2° voor de kredietovereenkomsten die zij gewoonlijk aanbieden of waarvoor zij gewoonlijk bemiddelen, het krediet te zoeken dat qua soort en bedrag het best is aangepast, rekening houdend met de financiële toestand van de consument op het ogenblik van het sluiten van de kredietovereenkomst (en met het doel van het krediet). <W 2003-03-24/40, art. 9, 018; ED : 01-01-2004>
* De kredietgever is verplicht om voor de consument het krediet te zoeken dat het best bij hem past. Iemand die niet-solvabel is mag hij bijgevolg dus ook geen krediet verstrekken.

Indien blijkt dat de bank U als niet-solvabel persoon een krediet verleend heeft, kan de rechter beslissen dat u het krediet niet meer moet afbetalen.

3. Banken hebben connecties over heel de wereld. Indien u in land A schulden heeft bij een bank, kan dit ook gevolgen hebben indien u in land B op zoek gaat naar een krediet.

4. Openstaande rekeningen hebben de leuke eigenschap om enkel te groeien als er niets aan gedaan wordt: bijkomende intresten, verhoogde rentevoeten, extra kosten. Deze liggen nog mooi op U te wachten indien U terug naar België komt. (Met U bedoel ik degene die het krediet moet terug betalen, dus U en/of uw man.)

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”