lening bouwgrond maar zij wil niet meer mee afbetalen

Annoke
Topic Starter
Berichten: 1

lening bouwgrond maar zij wil niet meer mee afbetalen

#1 , 27 jul 2010 17:26

Hoi ,

ik plaats dit in naam van mijn schoonbroer om uitleg of enig hulp want het is echt erg.

Schoonbroer en vriendin (niet gehuwd ,wettelijk samenwonend ofzo)hebben samen getekend voor een bouwgrond 6 maanden geleden.
Schrijfgeld en aanvraag lening is in orde en de lening zal weldra starten voor de 1e afbetaling.

Nu is het zo dat zij ineens is vertrokken met heel zijn hebben en houden en niets meer met hem te maken wil hebben.
Zij moet evenveel afbetalen als hem aan de lening maar zij heeft geen geld om dit te financieren.

De advocaat had ergens laten blijken dat zij dan gewoon voor de "zwarte lijst" zou kunnen kiezen
en hij zou dan wel alles het hele bedrag alleen moeten afbetalen of enkel zijn helft??
Die zwarte lijst wil dit zeggen dat zij nooit of te nimmer een lening kan afsluiten nergens??
Nooit in de zin van niet na 5 jaar of dergelijke want zij kan dat bedrag nooit aflossen??

Mvg !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 jul 2010 18:40

Wat is dat voor iets? Gezamenlijk aankoop van bouwgrond en gezamenlijk een lening.
Normaal betaalt ieder de helft van de lening. Maar meestal is dat 'hoofdelijk en ondeelbaar'. Dwz dat beide ontleners kunnen aangesproken worden voor de ganse afbetaling van die lening. Dit had kunnen opgevangen worden door beiden apart de helft te lenen.
Ik vrees dat schoonbroer zal aangespoord worden om de lening alleen af te betalen. Zolang hij dat doet zal de bank ook niets doen to. zijn vriendin. Als broer dat doet betaalt hijn eigenlijk de schuld af van zijn ex-vriendin , maar zij blijft toch nog eigenaar.
Slechts als ook hij niet meer betaalt zal de bank optreden , tegen beiden en uiteindelijk de verkoop vorderen.
Dat hij de nodige bewijzen bijhoudt van hetgeen hij in haar plaats betaald heeft om van haar terug te eisen.

Wanneer iemand wegens niet-betaling van schulden op de 'zwarte lijst' komt , heeft die idd de nodige problemen om nog aan een lening te komen. Dit duurt , na betaling , nog een hele tijd vooraleer de schrapping op de zwarte lijst is doorgevoerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#3 , 28 jul 2010 19:36

Wanton heeft - zoals wel meer het geval is - gelijk.
het krediet is doorgaans hoofdelijk en ondeelbaar. Dat betekent dat je de lening niet in 2 kan opdelen. Ider van de kredietnemers is verantwoordelijk voor het geheel van het krediet.
Als één van beiden nalaat te betalen en de andere partner betaalt het geheel via zijn/haar rekening, is het nadien ook vrij makkelijk om van de verkoopsopbrengst van de grond een voorafname van de betaalde gelden te vragen, vooraleer de rest verdeeld wordt.
Zij blijft echter inderdaad mede-eigenaar, dus ik zou niet te lang wachten om terug te vorderen.

Bij staking van betaling kom je inderdaad op de "zwarte lijst". Die melding wordt geschrapt 12 maand nar aanzuivering van de achterstallige betalingen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 29 jul 2010 09:54

Zij blijft op de ‘zwarte lijst’ zo lang haar schulden niet betaald zijn.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(Burgerlijk Wetboek).

Vermits de mede-eigenaars slechts feitelijk samenwonend waren kan deze vordering onmiddellijk worden ingesteld. De bouwgrond kan (openbaar) verkocht worden. De hypothecaire schuldeiser zal het hem verschuldigde afhouden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Bank & Beurs”