Afkoop schuldsaldo na EOT

Nibix
Topic Starter

Afkoop schuldsaldo na EOT

#1 , 16 jun 2010 09:45

Mijn partner en ik zitten momenteel in een EOT.
Wij hadden samen een huis gekocht waarin zij blijft wonen. Alles is al financieel geregeld.
Wat betreft de schuldsaldo blijf ik nog betalen tot de scheiding officieel is. Daarna heeft men in de bank gezegd dat mijn deel dan gewoon geschrapt wordt en ik niets meer hoeft te betalen.
Nu heeft een collega mij verteld dat ik een deel wat ik de voorbije jaren betaald heb kan recupereren. Een soort afkoopsom dus.
Klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 18 jun 2010 16:38

Beste,

Uit je uitleg kan ik opmaken dat je jaarlijks een premie betaalt.
Een schuldsaldoverzekering is eigenlijk gelijkaardig aan een autoverzekering. je betaalt een jaarpremie. Indien er een schadegeval is zal de maatschappij de schade vergeoden. Indien je echter niet gebotst hebt is de premie van dat jaar evengoed verschuldigd.
In het geval van een overlijdensverzekering geldt dat ook. Indien er geen overlijden plaatsvond, kan je geen deel van de premie recupereren.
Dat zou wel kunnen bij een enige premie, omdat je daar één premie betaalt om bvb 20 jaar verzekerd te zijn. Indien je na 10 jaar de lening stopt kan je mogelijk nog een deel van de "niet verbruikte" premie terugvragen, onder aftrek van de fiscale penalisatie indien de premie ooit fiscaal vrijgesteld werd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Nibix
Topic Starter

#3 , 19 jun 2010 08:50

Nu ben ik intussen eens te rade gegaan bij de bank zelf.
Omdat mijn schuldsaldoverzekering gewoon wordt stopgezet zijn er 2 zaken dat ik kan doen.
De bank laat het tot nu toe betaalde bedrag staan en zal in mindering gebracht worden als ik nog eens iets moest lenen of ik recupereer een deel (afkoopsom) van wat ik tot nu toe betaald heb.
Blijkbaar is het zo simpel.

Reclame

bosprocureur

#4 , 05 jul 2010 16:25

Beste,

Uit je uitleg kan ik opmaken dat je jaarlijks een premie betaalt.
Een schuldsaldoverzekering is eigenlijk gelijkaardig aan een autoverzekering. je betaalt een jaarpremie. Indien er een schadegeval is zal de maatschappij de schade vergeoden. Indien je echter niet gebotst hebt is de premie van dat jaar evengoed verschuldigd.
In het geval van een overlijdensverzekering geldt dat ook. Indien er geen overlijden plaatsvond, kan je geen deel van de premie recupereren.
Dat zou wel kunnen bij een enige premie, omdat je daar één premie betaalt om bvb 20 jaar verzekerd te zijn. Indien je na 10 jaar de lening stopt kan je mogelijk nog een deel van de "niet verbruikte" premie terugvragen, onder aftrek van de fiscale penalisatie indien de premie ooit fiscaal vrijgesteld werd.
Hangt er een beetje van af hoe de premie betaald wordt. Dikwijls betaal je premies gedurende 2/3 van de looptijd, en ben je voor de rest van de tijd "gratis" verzekerd. Dit natuurlijk omdat in de eerste 2/3 van de looptijd een reserve opgebouwd werd met de licht verhoogde premie.

Verwacht geen wonderen, het restant zal niet groot zijn, en je mag nog eens langs de fiscus passeren ( Eigenlijk zal de verzekeraar dat wel in uw plaats doen :D )

Terug naar “Bank & Beurs”