Lening

Robespierre
Topic Starter
Berichten: 2

Lening

#1 , 08 jun 2010 17:16

Ongeveer een jaar geleden heb ik aan een "vriend" 20000 EURO geleend. In vijf jaar maandelijks af te betalen aan een interest van 5 %. Allemaal netjes op papier. Echter mijn vriend heeft (behalve de eerste twee maanden een veel te klein bedrag) nog nooit iets terugbetaald. Volgens mij heeft hij ook nooit de intentie gehad. Mijn vraag is dan ook.

Kan ik aan de rechter vragen het contract te ontbinden en aldus het toekomstig kapitaal (niet interest, dat interesseert me zelf niet echt) dat hij mij in de komende 4 jaar nog verschuldigd is onmiddellijk opeisbaar te maken? Of kan ik enkel het vervallen (van het voorbije jaar) kapitaal en interest vragen? Ofwel zou ik dus nu naar de rechtbank stappen ofwel pas over 5 jaar.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 jun 2010 17:21

Ongeveer een jaar geleden heb ik aan een "vriend" 20000 EURO geleend. In vijf jaar maandelijks af te betalen aan een interest van 5 %. Allemaal netjes op papier. Echter mijn vriend heeft (behalve de eerste twee maanden een veel te klein bedrag) nog nooit iets terugbetaald. Volgens mij heeft hij ook nooit de intentie gehad. Mijn vraag is dan ook.

Kan ik aan de rechter vragen het contract te ontbinden en aldus het toekomstig kapitaal (niet interest, dat interesseert me zelf niet echt) dat hij mij in de komende 4 jaar nog verschuldigd is onmiddellijk opeisbaar te maken? Of kan ik enkel het vervallen (van het voorbije jaar) kapitaal en interest vragen? Ofwel zou ik dus nu naar de rechtbank stappen ofwel pas over 5 jaar.

Alvast bedankt!
Wat u ook wil eisen, ik zou het niet uitstellen. Ik zou onmiddellijk de zaak voor de Rechtbank brengen met maximale eis: verwijlintresten op reeds verschuldigde aflossingen + verbreken contract met onmiddellijke terugbetaling saldo.
Het is dan aan de rechter om de eis eventueel af te zwakken. Belangrijkste is de zaak niet verder te laten verzieken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”