Openstaand bedrag van gesloten lening

lejoke
Topic Starter
Berichten: 1

Openstaand bedrag van gesloten lening

#1 , 15 sep 2006 10:22

Omdat we voor ons huwlijk op korte tijd veel facturen moesten betalen, hebben wij een kredietkaart genomen waarvan we het bedrag verspreid mochten terugbetalen.
Huwelijk en huwelijksreis zijn perfect verlopen. En wanneer ik na de huwelijksreis mijn openstaand saldo opvroeg, werd het openstaand bedrag in twee maanden terugbetaald. Nadien hebben wij aangetekend deze rekening laten stopzetten en de kredietkaart vernietigd.

Nu 5 maanden later word ik gecontacteerd door de bank met de melding dat er nog een openstaand saldo is op bovenvermelde rekening. Wij hadden blijkbaar enkele maanden voor ons huwelijk een cheque gevraagd - om de eerste betalingen te kunnen doen - maar deze werd blijkbaar nooit in rekening gebracht. Toch werd onze rekening volledig afgesloten (en niet kort na de cheque, want anders zouden ze nog aan fraude kunnen denken ;-) ).

Het is te vergelijken met een restaurantbezoek, waarna de restauranthouder vergeet een maaltijd op de rekening te zetten en na 5 maanden zijn centen komt vragen.

Kunnen jullie mij vertellen of de bank zomaar zijn geld kan terugvragen van een rekening die eigenlijk al 5 maanden gesloten is?
Ze geven zelf toe dat het probleem tussen de administratie van hun makelaar en de bank ligt.
Of zijn er websites die mij wat informatie kunnen verschaffen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2006 22:08

Als de bank geen papier getekend heeft dat u niets meer verschuldigd bent moet u betalen.

Ik zie niet in waarom niet.

scorpioen

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 18 sep 2006 14:31

Een cheque is een geldige schuldvordering en aldus 30 jaar geldig. Met nadere woorden, indien men binnen die termijn de cheque aanbiedt moet u hem (en terecht - u heeft er iets voor in de plaats gekregen) betalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

probleemke
Berichten: 79

#4 , 20 sep 2006 08:25

:lol:

een cheque is geen 30 jaar geldig.
wanneer een cheque niet aangeboden wordt binnen een beperkte tijd (kheb mijn cursus niet bij de hand), ik denk 30dagen ipv 30 jaar , dan kan men bij betwisting oa verzet aantekenen; en na die periode is de cheque niet rechtsgeldig meer

:D

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 20 sep 2006 18:22

http://www.law.rug.ac.be/fli/STUDENTEN/ ... geving.htm

Aanbiedingstermijn van een cheque in Belgi? uitgegeven 8 dagen, in Europa uitgegeven = 20 dagen, buiten Europa uitgegeven = 120 dagen.
Aanbiedingstermijn is de periode in dewelke de trekker van de cheque (diegene die hem uitschrijft) de nodige fondsen in provisie moet houden op zijn rekening.
De aanbiedingstermijn heeft niets te maken met de geldigheid van een cheque.
Indien niet geprotesteerd (wat hier het geval is) blijft de cheque wel degelijk een schuldvordering die 30 jaar geldig is.

ik verwijs hieronder naart art 61 van de wet op de cheque

Art. 61.

Met gevangenisstraf van ??n maand tot twee jaren en met geldboete van 26 frank tot 3.000 frank wordt gestraft:

Hij die wetens en willens een cheque of enig ander door deze wet met de cheque gelijkgesteld waardepapier uitgeeft zonder voorafgaand, toereikend en beschikbaar fonds;
Hij die dergelijk waardepapier overdraagt, wetende dat het fonds niet tevens toereikend en beschikbaar is;
De trekker die wetens en willens het fonds van dergelijk waardepapier geheel of ten dele terugneemt tijdens de aanbiedingstermijn;
De trekker die, met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, een dergelijk waardepapier herroept of het fonds ervan geheel of ten dele onbeschikbaar maakt, of na het verstrijken van de aanbiedingstermijn het fonds geheel of ten dele terugneemt. [/b]
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2006 18:54

Indien niet geprotesteerd (wat hier het geval is) blijft de cheque wel degelijk een schuldvordering die 30 jaar geldig is.
Zou dat ondertussen niet 10 jaar zijn?

B.W. Art. 2262bis. ? 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.

scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 20 sep 2006 20:22

10 of 30 jaar...Never mind, 'the question was' kan het NA 5 maand!

The answer is YES, no prob's!!

Terug naar “Bank & Beurs”