Lenen tijdens echtscheiding ( dringend )

ankeb
Topic Starter

Lenen tijdens echtscheiding ( dringend )

#1 , 02 mar 2010 14:56

Geachte,

Wanneer men in een echtscheiding zit, die nog niet afgerond is, huwelijk was onder wettelijk stelsel, kan ik dan een lening aangaan samen met mijn nieuwe partner voor de aankoop van een woning zonder dat mijn ex echtgenoot hiervan op de hoogte moet gesteld worden?
Ik ben bang dat hij, van zodra hij dit zou vernemen, de echtscheiding zal willen tegenwerken.....

Alvast bedankt voor uw hulp en informatie hieromtrent!

Groeten,
Anke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 02 mar 2010 19:58

Geachte,

Wanneer men in een echtscheiding zit, die nog niet afgerond is, huwelijk was onder wettelijk stelsel, kan ik dan een lening aangaan samen met mijn nieuwe partner voor de aankoop van een woning zonder dat mijn ex echtgenoot hiervan op de hoogte moet gesteld worden?
Ik ben bang dat hij, van zodra hij dit zou vernemen, de echtscheiding zal willen tegenwerken.....

Alvast bedankt voor uw hulp en informatie hieromtrent!

Groeten,
Anke
Zolang de echtscheiding NIET is overgeschreven in de bevolkingsregisters, zijn jullie nog getrouwd met alle gevolgen vandien.
Dus kan je GEEN lening aangaan zonder dat de echtgeno(o)t(e) op de hoogte wordt gebracht of zelfs moet meetekenen.

xena

#3 , 03 mar 2010 12:59

Zolang de echtscheiding NIET is overgeschreven in de bevolkingsregisters, zijn jullie nog getrouwd met alle gevolgen vandien.
Dus kan je GEEN lening aangaan zonder dat de echtgeno(o)t(e) op de hoogte wordt gebracht of zelfs moet meetekenen.
ben je zeker ?
ik dacht je wel een lening kan aangaan en dat de andere huwelspartner hier mee verantwoordelijk voor is alsook mede-eigenaar wordt

Reclame

L.B.

#4 , 03 mar 2010 14:29

Artikel 1418 B.W.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1417, is de toestemming van beide echtgenoten vereist om:

1.
a) voor hypotheek vatbare goederen te verkrijgen, te vervreemden of met zakelijke rechten te bezwaren;

2.
d) een lening aan te gaan

Artikel 1422 B.W.

Op verzoek van een der echtgenoten die bewijst dat hij een wettig belang heeft en onverminderd de rechten van de te goeder trouw zijnde derden, kan de rechtbank van eerste aanleg elke handeling nietig verklaren, die de andere echtgenoot heeft verricht:

1° in strijd met de bepalingen van de artikelen 1417, tweede lid, 1418 en 1419; de nietigverklaring van de handelingen genoemd in artikel 1418, 2 onderstelt bovendien een benadeling;

j.demoor

#5 , 04 mar 2010 10:47

“Art.1418.Onverminderd...is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :1. a) voor hypotheek vatbare goederen te verkrijgen, te vervreemden of met zakelijke rechten te bezwaren...2...d) een lening aan te gaan...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Bank & Beurs”