blokkering bankrekening door bank

stuiterbal
Topic Starter

blokkering bankrekening door bank

#1 , 15 feb 2010 09:37

Ik had bij de KBC een vrij groot bedrag gereserveerd om contant op te halen om materialen aan te kopen voor verbouwing woning. Dit was geen enkel probleem. Toen ik de gelden kwam halen mochten zij deze ineens niet meegeven ivm de hoogte van het bedrag en een of andere terroristische wetgeving.

Hierop was ik vrij overstuur (zat al onder tijdsdruk) waarop ik hen opdracht gaf om de gelden naar mijn nederlandse rekening door te storten middels een spoedoverboeking. Dit zou direct uitgevoerd worden.

Later die dag bleek dat de opdracht niet werd uitgevoerd maar de bank mijn rekening heeft geblokkeerd! De volgende ochtend ben ik met mijn aannemer naar de bank gegaan. Heb documenten overlegd waaruit bleek waar het geld vandaan kwam (verzekering) en waar het voor bestemd was (de factuur van de aannemer). De gelden zouden dezelfde dag middels een spoedoverboeking naar de aannemer gaan.
Er gebeurd echter niets. rekening blijft geblokkeerd, aannemer wordt niet betaald, na dreigen met advocaat en media gooit bankmedewerker de telefoon erop. Wat kan ik doen? kan nu niet eens tanken. Dit is gijzeling van mijn geld.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 feb 2010 11:56

Ik zou beginnen met een onderhoud met de bankdirecteur zodat u op zijn minst duidelijk hebt over de redenen waarom de bankrekening is geblokkeerd en welke de redenen hiertoe zijn.

Gelet op de klantvriendelijkheid zou ik overwegen om nadien over te stappen naar een andere bank...

roharro

#3 , 15 feb 2010 11:58

Ik had bij de KBC een vrij groot bedrag gereserveerd om contant op te halen om materialen aan te kopen voor verbouwing woning. Dit was geen enkel probleem. Toen ik de gelden kwam halen mochten zij deze ineens niet meegeven ivm de hoogte van het bedrag en een of andere terroristische wetgeving.

Hierop was ik vrij overstuur (zat al onder tijdsdruk) waarop ik hen opdracht gaf om de gelden naar mijn nederlandse rekening door te storten middels een spoedoverboeking. Dit zou direct uitgevoerd worden.

Later die dag bleek dat de opdracht niet werd uitgevoerd maar de bank mijn rekening heeft geblokkeerd! De volgende ochtend ben ik met mijn aannemer naar de bank gegaan. Heb documenten overlegd waaruit bleek waar het geld vandaan kwam (verzekering) en waar het voor bestemd was (de factuur van de aannemer). De gelden zouden dezelfde dag middels een spoedoverboeking naar de aannemer gaan.
Er gebeurd echter niets. rekening blijft geblokkeerd, aannemer wordt niet betaald, na dreigen met advocaat en media gooit bankmedewerker de telefoon erop. Wat kan ik doen? kan nu niet eens tanken. Dit is gijzeling van mijn geld.
Ze moeten u toch meegedeeld hebben waarom de rekening nu is geblokkeerd? Waarschijnlijk is er een vermoeden (vanwege de bank) dat het om illegaal geld gaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

stuiterbal
Topic Starter

#4 , 15 feb 2010 14:30

ik heb de bankdirecteur gesproken maar deze is zeer onbeschoft en weigert mij mede te delen wat de reden is van de blokkering. Dat moet ik maar schriftelijk aanvragen. te absurd voor woorden.

Ik heb alle bewijzen ingediend waar het geld vandaan komt (verzekering) en waar het naar toe gaat (factuur aannemer)

Ik denk dat ik maar het grove geschut in ga stellen: media en grote schadeclaims. Het gaat hier tenslotte om een hele grote som geld.
Dieven en oplichters zijn het.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2010 15:06

11/01/1993 Wet tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme
Art. 21
De prijs van de verkoop door een handelaar van één of meerdere goederen voor een bedrag van 15.000 euro of meer, mag niet in contanten worden vereffend, ongeacht of de verkoop plaatsvindt in één verrichting of via meerdere verrichtingen waartussen een verband lijkt te bestaan.
scorpioen

bartvdv

#6 , 15 feb 2010 15:13

Een gecertificeerde cheque voor de betaling van de leverancier had het probleem eenvoudigweg verholpen. Bovendien is er dan ook nog een keer een papieren spoor ingeval er iets schort met de levering.

stuiterbal
Topic Starter

#7 , 15 feb 2010 15:30

11/01/1993 Wet tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme
Art. 21
De prijs van de verkoop door een handelaar van één of meerdere goederen voor een bedrag van 15.000 euro of meer, mag niet in contanten worden vereffend, ongeacht of de verkoop plaatsvindt in één verrichting of via meerdere verrichtingen waartussen een verband lijkt te bestaan.
scorpioen
Dan hadden ze dat direct bij aanvragen contanten moeten melden bij de bank. dan had ik direct overschrijving gedaan.

Maar dat is allemaal achteraf.

Wat kan ik nu doen om de blokkade zsm op te laten heffen en mijn aannemer uit te laten betalen??

Vandebos

#8 , 15 feb 2010 16:55

Braafjes en vriendelijk het hoofdkantoor contacteren en hen zo spoedig mogelijk de gevraagde informatie bezorgen?

roharro

#9 , 16 feb 2010 12:14

Art. 21
scorpioen
Dan hadden ze dat direct bij aanvragen contanten moeten melden bij de bank. dan had ik direct overschrijving gedaan.

Maar dat is allemaal achteraf.

Wat kan ik nu doen om de blokkade zsm op te laten heffen en mijn aannemer uit te laten betalen??
15000 EUR als max bedrag voor aankoop geldt niet voor ophalen van geld in kontanten van je eigen rekening. Het zijn twee verschillene zaken. Daar staat geen limiet op.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Bank & Beurs”