hypothecair mandaat

GuyP
Topic Starter
Berichten: 4

hypothecair mandaat

#1 , 25 jan 2010 13:48

Bij de aanvraag voor een lening stelt mijn bank als voorwaarde dat ze een hypothecait mandaat mag nemen op een appartement dat we momenteel verhuren. Ik heb begrepen dat de bank dat zondermeer een hypotheek mag openen op dit appartement als we onze schulden niet meer op tijd zouden betalen.
Wat zou er echter gebeuren indien we binnen 2 jaar bijvoorbeeld zelf een hypotheerk openen op dit appartement, of indien we het appartement verkopen of schenken aan onze kinderen. Heeft dit hypothecair mandaat dan nog waarde voor de bank ? Kunnen zij dan nog hun rechten op een andere manier uitoefenen, bv op het geld van de verkoop of via de kinderen ?
hopend op een tipje van de sluier
Guy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 jan 2010 14:25

Ja , dat kan. Een hypotheek of hypothecair mandaat heeft betrekking op een gebouw of ander onroerend goed. En volgt dit , dwz. het wordt niet geannuleerd als er een andere eigenaar komt.
Daarom ook dat verkopen van OG steeds gebeuren ; ' voor vrij en onbelast'. Dat wil zeggen dat er geen hypotheken (meer) zijn op dat OG.
Als U dat appartement een andere bestemming geeft , is het best dat U de bank daarvan in kennis stelt. Ook moet U vragen , als uw schuld volledig is terugbetaald , dat dat mandaat geannuleerd wordt.

Het mandaat zal pas omgezet worden in een effectieve hypotheek , na een bepaalde procedure , indien men niet tot een andere oplossing komt , moesten er zich problemen voordoen met de afbetaling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 07 feb 2010 14:06

Een hypothecair mandaat (of volmacht) geeft de schuldeiser de mogelijkheid om éénzijdig een hypotheek te vestigen wanneer ze daartoe de noodzaak aanvoelt. Meestal is dit inderdaad bij wanbetaling.
In uw hypotheekvolmacht verbindt u er zich ook toe geen hypotheek of volmacht aan een andere schuldeiser te verlenen (want anders wordt hun waarborg waardeloos).
Indien u toch een hypotheek toestaat aan een andere schuldeiser zal uw eerste schuldeiser enerzijds onmiddellijk de volmacht omzetten in hypotheek, en zal ze vermoedelijk gelijktijdig uw krediet opzeggen wegens schending van de contractuele verbintenis.
Een hypothecair mandaat is immers geen echte zekerheid, maar enkel een volmacht daartoe. Het is vanwege uw bank een blijk van vertrouwen (en voor u kostenbesparend) dat ze geen effectieve hypotheek neemt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”