Voorwaarden "herbelegging" van een vervallen effec

Vaoke
Topic Starter
Berichten: 400

Voorwaarden "herbelegging" van een vervallen effec

#1 , 08 dec 2009 14:38

Kan men een vervallen effect, zonder voorafgaandelijk akkoord van al de naakte eigenaars, laten herbeleggen.. door bijv. het eenzijdig optreden van een gevolmachtigde, etcetera?!
Wetende dat bedoelde gevolmachtigde niet werd aangesteld door de naakte eigenaars.. maar door de ouders annex de langstlevende ouder?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 dec 2009 09:20

“Art.578.Vruchtgebruik is het recht om van een zaak waarvan een ander de eigendom heeft, het genot te hebben, zoals de eigenaar zelf, maar onder verplichting om de zaak zelf in stand te houden.”(Burgerlijk Wetboek).

Een vervallen effect laten herbeleggen is meer dan ‘het genot hebben’ en houdt de zaak zelf,zijnde het vervallen effect,niet in stand. Herbeleggen vereist dus het akkoord van alle (risicodragende) blote eigenaars.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vaoke
Topic Starter
Berichten: 400

#3 , 10 dec 2009 10:23

Mijnheer Demoor.. zeer bedankt; ik durfde dat dan wel vermoeden.. maar was absoluut (als amateur jurist) niet zeker van m'n stuk. Vandaar mijn keuze om dergelijke standpunten steeds af te toetsen!
Ik zal dit straks mogelijk nog kunnen aanwenden bij het uitklaren van allerhande gefoefel in het kader van een nalatenschap in onverdeeldheid.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 10 dec 2009 17:27

In principe vereisen de verrichtingen op de effectenrekening en op de kapitaalrekening de gezamenlijke toestemming van de blote eigenaar en de vruchtgebruiker, onverminderd de mogelijkheid om al dan niet wederzijds volmacht aan elkaar te geven en onder voorbehoud van andere afspraken tussen de blote eigenaar, de vruchtgebruiker en de bank.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#5 , 12 dec 2009 16:43

Beste,

Juridisch heeft J Demoor gelijk, hoewel hier toch wel wat debat over bestaat.
De vraag is "wat is de zaak in stand houden"?
Stel een erfenis bestaat uit 100.000 euro kasbons op 2 jaar die op een effektenrekening staan.
Op eindvervaldag worden die effekten dus renteloos.
Stel dat er onenigheid is tussen de erfgenamen (en ik heb als bankier toch wel dossiers die al jaren aanslepen)
Hou je de zaak dan in stand als je dat jaren renteloos laat?
Ik zou hier eerder kijken of het een daad van beheer, dan wel een daad van beschikking is. Indien de herbelegging eveneens risicoloos is, en de termijn niet dermate lang dat je er een daad van beschikking van maakt zie ik in praktijk niet echt een probleem.
Als er onenigheid in de familie is, moet dit best worden opgelost door professioeneln, en daarmee bedoeli ik notaris, advocaten, rechtbank.
Indien je die stap niet zet als familie, omwille van emotionele of financiële redenen verval je vlug in ad hoc toestanden waar niemand echt blij mee is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”