Frauduleuze transactie eigen rekening/bank twijfelt

Dina123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Frauduleuze transactie eigen rekening/bank twijfelt

#1 , 23 mei 2025 20:44

Hoi
Waar moet ik beginnen?
Afgelopen week merkte ik op mijn eigen zichtrekening (pas geleden geopend) dat er een bedrag van 20.000 euro van mijn eigen individuele rekening (waar mijn aanstaande ex GEEN volmacht op heeft) werd overgeschreven naar onze gezamenlijke rekening en vervolgens onmiddellijk naar zijn eigen individuele rekening (zelfde bank).
Ik zag het gebeuren toen ik op de bankapp inlogde, maar kon de transactie niet tegenhouden.

Ik belde onmiddellijk de bank op en vroeg hoe het in hemelsnaam mogelijk was dat hij op mijn individuele rekening heeft kunnen gaan??
Enkele feiten:
-de bank zag dat de transactie gebeurde via Mobile Banking met de iPhone waar ex altijd zelf mee inlogt op zijn rekening en onze andere gezamenlijke rekening. Ik heb nog nooit eerder met dat toestel ooit ingelogd en al helemaal niet mee op mijn net geopende individuele rekening. Ik heb een heel andere iPhone model dan hem en ze konden zien dat al mijn transacties en verrichtingen altijd enkel en alleen met mijn iPhone zijn gebeurd. Nooit met die van ex. Hij doet ook altijd al zijn verrichtingen mijn zijn eigen iPhone die bij hen bekend is.
-op het moment dat mijn ex de overschrijving vanaf mijn individuele rekening aan het doen was, was ik in Nederland (ip adres, internetverbinding in Nederland, ik had net voor de feiten in de Lidl in Nederland met mijn pas betaald).
Ex deed de overschrijving in België, ip adres en internetverbinding van thuis in België.
-ik heb ex nooit volmacht gegeven op deze rekening. We zitten in een scheiding en juist daarom heb ik deze rekening voor mezelf geopend.
Er was mij verzekerd dat ex geen volmacht had en er NOOIT in zou kunnen. Ik heb hier meerdere keren voor gebeld maar de bank en ze verzekerden mij elke keer dat hij er NIET in zou kunnen.
-Er is van mijn individuele rekening maar 1 bankpas uitgegeven. Dat heeft de bank ook bevestigd en die enige bankpas was ook effectief bij mij. Ik deed er immers op het moment van de frauduleuze overschrijving inkopen mee in Nederland. Staat ook op mijn afschriften. Ex heeft de pincode nooit in handen gehad. Sterker nog ik heb die de 1e dag al vveranderd en de pincode zit alleen in mijn hoofd.
- ex schrijft bij de overschrijving als mededeling: ‘geld dat ik naar “naam ex” overschrijf’
Hierdoor wil hij de indruk wekken dat ik het ben die het bedrag naar hem heb overgemaakt.
-De bank heeft de rekening waar hij mijn 20.000 naar had verplaats geblokkeerd (is zijn eigen individuele rekening waar ik ook geen volmacht op heb)
-ik heb de pv naar de bank gestuurd

Nu komt de rest:
-vandaag hoor ik van de bank dat de rekening van ex gedeblokkeerd en weer vrijgegeven is en dat op zijn rekening waar mijn 20.000 euro naar weggesluisd is. Mijn geld (20.000 euro) staat nu op l‘gereserveerd’ op zijn rekening.

Met andere woorden: ze twijfelen omdat het ook kan zijn dat ik de transactie zelf heb gedaan.
Terwijl duidelijk is dat ex op zijn iPhone zat, een ip-adres en internetverbinding in België en ik tientallen kilometers verderop in Nederland zat, op exact hetzelfde moment inkopen doe met de ENIGE kaart die er bestaat van mijn individuele rekening en ik op hetzelfde moment van de feiten ook inlog op mijn bankapp met een IP-adres en internetverbinding in Nederland en de iPhone waarvan ze kunnen zien dat al mijn eigen individuele bankzaken enkel en alleen met die iPhone gebeuren. Technisch gezien kan ik het helemaal niet zijn!
-toch zeggen ze: ja we weten niet hoe hij in jouw privérekening heeft kunnen komen maar door alle stappen die gezet zijn lijkt het inderdaad net of jij de transactie zelf hebt gedaan.

De stappen die ex heeft gezet:
-Inbreken op mijn individuele rekening waar hij geen volmacht op heeft (vraag me niet hoe, echt ik ben wanhopig momenteel)
-eerst geprobeerd de 20.000 euro naar zijn eigen rekening bij een héél andere bank over te schrijven
- dit mislukt en de overschrijving komt er niet door
-onmiddellijk erna schrijft hij vanaf mijn individuele rekening de 20.000 euro naar onze gezamenlijke rekening
-onmiddellijk erna schrijft hij de 20.000 euro over naar zijn eigen individuele rekening (waar ik ook geen volmacht op heb)
- ik zie het en bel onmiddellijk de bank en vraag ze hoe het mogelijk is dat iemand in mijn nieuwe rekening kan inloggen
-ze blokkeren zijn rekeningen en starten een fraude onderzoek
-ik lever een pv in.

En nu vandaag is zijn rekening weer vrijgegeven, staat mijn gestolen 20.000 euro op zijn rekening als ‘gereserveerd’ en is de kans dus vrij groot dat hij hier mee wegkomt! Als ik bel naar de bank weet niemand van de klantendienst mij meer te vertellen.
Ik ben radeloos.

Lanox

#2 , 24 mei 2025 01:16

Een misschien vergezochte mogelijkheid: als uw ex de pincode van uw identiteitskaart ooit kende (in betere tijden) en hij itsme hiermee op zijn gsm heeft gezet, dan kan hij daar vandaag mee inloggen en overschrijvingen doen in uw naam.

Dina123
Topic Starter

#3 , 24 mei 2025 08:47

Bedankt voor het meedenken. Ook mijn Itsme code heb ik veranderd toen ik vertrok.
Feit is dat het ex gelukt is om in te breken op mijn individuele rekening. Het technisch bewijs laat zien dat ik het nooit heb kunnen zijn (locatie, toestel, ip adres tientallen kilometers verderop dan waar ex zat, transactie gebeurde op zijn iPhone die bij hen geregistreerd is, betaaltransacties in twee winkel die ik deed met mijn enige bankkaart op exact dat moment, ook tientallen kilometers verderop etc. Ik bel letterlijk binnen enkele minuten geschokt de bank op. Hoezo twijfelen ze dat ik alsnog de transactie van 20.000 euro tientallen kilometers verderop zou kunnen hebben gedaan?
Ik ben echt ten einde raad!

Reclame

Franciscus

#4 , 24 mei 2025 09:20

Ex als in gehuwd met gemeenschap van goederen en aanwinsten?
Dan wordt alles als gemeenschappelijk beschouwd..
Wonen jullie officieel nog op zelfde adres?
Ken zo cases waar zelfs gehuwden niet meer samenwonend daar probleem mee hadden.
Een spaarrekening waarvoor de kinderen werd gespaard werd gebruikt om schulden van een van de partners te voldoen.

Dina123
Topic Starter

#5 , 24 mei 2025 09:49

In gemeenschap van goederen, de scheiding is al ingediend op het moment van de feiten. Maar alsnog mag een partner nooit inbreken op een eigen privérekening van zijn echtgenote. Ik heb hem geen volmacht gegeven, geen codes, geen bankkaart, niks
Ik denk dat hij iemand heeft betaald om mijn privérekening te laten hacken. Hoe anders komt hij erin zonder mijn digitale sleutels?
Omdat hij of de hacker dus de transactie zogenaamd vanuit mijn rekening heeft gedaan en een mededeling erbij heeft gezet als; ‘geld dat ik naar x (hij dus) overmaak ivm xxx’ twijfelt de bank. Terwijl al het technisch bewijs wijst dat ik het nooit zelf gedaan kan hebben
Ook de bankmedewerker aan het onthaal heeft met mij meegekeken en staat ervan verbaasd dat ze dit niet zien en denkt ook dat het dmv hacking is gebeurd.
Ik wil de ombudsdienst inschakelen, maar lees dat dat pas kan na een officieel antwoord van de bank. Als het geld wordt vrijgegeven dan verhuist ex het geld onmiddellijk naar een heel andere bank en ben ik het dus al kwijt voordat ik de ombudsdienst heb kunnen inschakelen
Kan ik in deze fase al iets sturen naar de ombudsdienst?

Thomas_AA

#6 , 24 mei 2025 10:38

Ombudsdienst zal ook enkel met de bank in overleg gaan en niet zelf transacties ongedaan maken. Dat kunnen ze zelfs niet. Ook dan moet dus op een antwoord van de bank gewacht worden.

Toch de opmerking van Franciscus serieus nemen: het is niet omdat de rekening op uw naam staat en u geen volmacht gegeven hebt, dat het geld hierop geen gemeenschappelijk vermogen is. Dat hangt onder andere van de herkomst van het geld.

U bent nog niet gescheiden, dus diefstal tussen echtgenoten is ook niet strafrechtelijk vervolgbaar.

Dina123
Topic Starter

#7 , 24 mei 2025 10:43

Dat klopt maar dat is iets voor de vereffening en verdeling die er nog aankomt.
Maar inbreken op een rekening waar men geen volmacht op heeft lijkt me wel onrechtmatig. De bank moet de veiligheid van elke klant kunnen waarborgen en dit moet losstaan van een toekomstige vereffening en verdeling
De bank heeft mijn rekening niet kunnen beschermen tegen inbraak. Daar gaat het om. Het had net zo goed een buurman kunnen zijn die OOK NIET over mijn digitale sleutels beschikt
De bank heeft de veiligheid van mijn rekening niet gewaarborgd

Dina123
Topic Starter

#8 , 24 mei 2025 10:49

Iemand kan zich dus voordoen als mij en inbreken op mijn rekening
Zou jij het oké vinden als je partner zonder jouw weet, zonder jouw toestemming, zonder volmacht van de bank, zonder jouw bankpas, zonder jouw pincode, zonder jouw itsme code, zonder een enkele digitale sleutel van jou, inbreekt op jouw rekening, 20.000 euro weghaalt en naar zichzelf overschrijft en dan een mededeling erbij zet alsof jij het zelf bent geweest? De technische feiten wijzen erop dat ik het niet kan zijn geweest
Wees alsjeblieft heel eerlijk tegen mij? Hoe zou jij het vinden? Hoe zij jij hier als fraudedienst medewerker naar kijken als al deze feiten je gepresenteerd krijgt
(Geen aanval naar jou toe, maar de radeloosheid en verdriet overheerst op dit moment bij mij)

Dina123
Topic Starter

#9 , 24 mei 2025 10:52

Het is ook nog eens Identiteitsfraude want ex heeft zich voorgedaan als mij

Thomas_AA

#10 , 24 mei 2025 11:07

Iemand die op de fraudedienst van een bank werkt ziet gewoon oneindig veel meer gevallen waarbij codes werden gedeeld of hier slordig mee werd omgegaan, dan dat men een professionele hacker inschakelt in echtelijke geschillen.

U kan later nog steeds klacht indienen tegen uw ex-partner of de bank. Dat stopt niet als het geld initieel word vrijgegeven.

Verder zie ik geen acties die u nu kan stellen.

Dina123
Topic Starter

#11 , 24 mei 2025 11:29

Ik begrijp het, maar codes stelen is frauduleus en onrechtmatig toch?
(Los van het feit dat ex nooit de code of bankkaart überhaupt in handen heeft gehad)
Ik wil wel heel erg graag een verklaring hebben van de bank hoe dit in mijn geval technisch mogelijk is geweest?
Ex heeft ook een individuele rekening waar ik geen volmacht op heb. Dus als ik daar op de een of andere manier op inbreek, duizenden euro’s ervandaan haal en vervolgens op mijn rekening zet dan ben ik rechtmatig bezig?
Los van het feit dat ik werkelijk geen idee heb hoe ik op de individuele rekening van mijn ex zou kunnen inbreken zonder ook maar een van zijn digitale sleutels, enige bankkaart en pincode in handen te hebben

Hoe zou ik me kunnen verantwoorden als men mij vraagt:
waarom een overschrijving vanuit mijn door hen gekende iPhone, op mijn eigen ip adres van thuis heeft kunnen plaatsvinden, terwijl:
ex tientallen kilometers verderop, op zijn door de bank geregistreerde iPhone, met een ander ip adres, in een ander land, met zijn eigen en enige bankkaart daar inkopen aan het doen is en vervolgens op het moment van de feiten inlogt op zijn eigen telefoon, op ander ip adres dan ex (tientallen in verderop) en in Nederland

Geen idee hoe ik (als ik de dader zou zijn) daarop zou antwoorden..
Iemand enig idee wat de verklaring ervoor is en op welke feiten dit niet als inbraak gezien kan worden door de bank?

Dina123
Topic Starter

#12 , 24 mei 2025 11:32

Oja en dan ook nog eens binnen 1 minuut na de feiten onmiddellijk naar de bank belt om de onrechtmatige transactie (en identiteitsfraude) door te geven?
Hoe zou ik als ik de dader zou zijn dit logisch kunnen verklaren?
Wie wil me hierbij helpen want ik heb er geen enkele (technische) verklaring voor ?

lukasi

#13 , 24 mei 2025 14:15

ff advocaat vd duivel spelen
Je 'bewijst' dat je 2 betalingen met je kaart in Nederland hebt gedaan door middel van de data en telefoon/internetdata
Kun je bewijzen dat JIJ persoonlijk in nederland was ?
Want ik denk nu maar even hardop: jij hebt je telefoon aan iemand meegegeven en die heeft via jouw telefoon en inloggegevens wat spullen in nederland gekocht.
Vraag in de desbetreffende zaken of ze camerabeelden hebben

Dina123
Topic Starter

#14 , 24 mei 2025 16:02

Bedankt voor het meedenken. Ik snap je redenering, maar waarom zou ik dan letterlijk 1 minuut na de frauduleuze transactie de bank bellen om te smeken de frauduleuze transactie te stoppen?
Wat zou ik ermee winnen om 20.000 euro over te schrijven naar mijn ex met diens iPhone (ip in België) en binnen 1 minuut de bank op te bellen om de transactie te stoppen? Waarom zou de bank kunnen denken dat ik die grap uit zou halen?
Bovendien heb ik zelf met mijn eigen telefoon-waar ik sinds dag 1 mijn banktransacties altijd mee doe-, in Nederland naar de fraudedienst gebeld, terwijl ik er tegelijk mee ingelogd was op de bankapp (ip-adres in Nederland). De medewerker aan de telefoon zei ook: met welke telefoon bent u nu ingelogd op uw bankapp? Ik gaf aan welke telefoon ik nu ingelogd was en hij kon bevestigen dat dat de telefoon was die altijd gelinkt is aan mijn individuele rekening. We keken namelijk samen op mijn rekening om te zien wat er nu exact is gebeurd

Ik vind dat de bank de veiligheid van mijn rekening niet heeft beschermd. Ergens zit er een lek waardoor dit heeft kunnen gebeuren.

Franciscus

#15 , 24 mei 2025 16:10

Doe aangifte bij politie en zorg dat die de originele bewijzen bij het PV kunnen voegen.
Het gebruik van niet ' eigen' sleutels of misbruik van sleutel 'voor een doel anders dan bepaald tss partijen' is strafbaar.
Is oneigenlijk gebruik en kan vervolgd worden.
Indien verdeling nog niet gebeurd is kan dit gerechtelijk dossier dienen om bepaalde gelden te bevriezen tot uitspraak rechter in deze.

Terug naar “Bank & Beurs”