Cash geldafhaling

Kluifje
Topic Starter
Berichten: 1

Cash geldafhaling

#1 , 26 sep 2009 20:45

Beste,

Ik sta op het punt een huis te kopen. Mijn ouders zouden me graag financieel bijspringen door 50.000 Euro in te brengen. Vermits ik enig kind ben, stellen ze voor mij dit geld gewoon te geven zonder meer. Kunnen zij dit geld zomaar van hun rekening halen of zijn ze verplicht dit tov iemand te verantwoorden? Vermits er geen andere kinderen zijn, willen ze hier zeker geen extra kosten owv schenking of registratie aan betalen. Of bestaat er nog een andere manier ipv dit cash te doen?

Alvast bedankt.

Gr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2009 22:21

Waarom dit bedrag niet gewoon op uw rekening laten overschrijven?

De fiscus zou zich de vraag kunnen stellen hoe u aan dat geld komt er van uitgaan dat dit zwart geld van u is. Dan kan u daarop worden belast, tenzij u kan bewijzen dat u dit van uw ouders gekregen hebt.

scorpioen

basejumper
Berichten: 4636
Locatie: Diest

#3 , 27 sep 2009 14:22

Beste,

Je kan dit best doen via een formele handgift of bankgift via overschrijving.
Elke degelijke bank heeft daar standaardformulieren voor die je daarvoor kan gebruiken.
Een overschrijving zondermeer kan door de fiscus geherkwalifiveerd worden tot schenking, waardoor er schenkingsrechten verschuldigd zijn.

succes
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 28 sep 2009 07:05

Beste,

Ik sta op het punt een huis te kopen. Mijn ouders zouden me graag financieel bijspringen door 50.000 Euro in te brengen. Vermits ik enig kind ben, stellen ze voor mij dit geld gewoon te geven zonder meer. Kunnen zij dit geld zomaar van hun rekening halen of zijn ze verplicht dit tov iemand te verantwoorden? Vermits er geen andere kinderen zijn, willen ze hier zeker geen extra kosten owv schenking of registratie aan betalen. Of bestaat er nog een andere manier ipv dit cash te doen?

Alvast bedankt.

Gr
Voor dergelijke bedragen moet je een lening onder familie laten opstellen.
Geen kosten voor jou en geen voor je ouders en je kan steeds bewijzen waar het geld vandaan komt.

Dat jij die lening niet moet terugbetalen daar heeft NIEMAND zaken mee.

basejumper
Berichten: 4636
Locatie: Diest

#5 , 28 sep 2009 13:54

Sperwer,

Je antwoord snijdt geen hout. Een handgift is perfect legaal en aantoonbaar tav fiscus.
De fiscus kent goed het verschil tussen een fictieve regeling en de economische realitiet. Een lening aangaan zonder enig spoor van terugbetaling geeft niet echt blijk van veel economische realiteit.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 28 sep 2009 14:55

Sperwer,

Je antwoord snijdt geen hout. Een handgift is perfect legaal en aantoonbaar tav fiscus.
De fiscus kent goed het verschil tussen een fictieve regeling en de economische realitiet. Een lening aangaan zonder enig spoor van terugbetaling geeft niet echt blijk van veel economische realiteit.
Een handgift is inderdaad legaal, doch belastbaar en moet aangegeven worden als een inkomen van dat jaar.

Een lening die wordt terugbetaald is volledig in orde.
Hoe de terugbetaling gebeurd daar heeft de ficus geen zaken mee.
De terugbetaling mag gebeuren op eender welke wijzen, dus ook in de hand.
Het is voldoende dat men kan bewijzen dat ze heeft plaats gehad.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 28 sep 2009 16:13


Een handgift is inderdaad legaal, doch belastbaar en moet aangegeven worden als een inkomen van dat jaar.
Beste vriend Sperwer ,

het spijt me U te moeten zeggen dat de bewering die U hier aanhaalt totaal , maar dan ook totaal verkeerd is. Een handgift of bankgift is vrij van belastingen en moet zeker niet aangegeven worden als inkomen.

Kluifje , een hand- of bankgift met de nodige dokumenten is wel altijd beter dan het geld over de tafel te schuiven. Elk bankkantoor dat zich respecteert kan U daarbij helpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”