Spaarrekening op beide namen gehuwden

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Spaarrekening op beide namen gehuwden

#1 , 21 aug 2009 12:27

De man heeft een spaarrekening geopend op zijn naam en die van de echtgenote.Er is geen volmacht!
Kan de echtgenote aan die rekening of niet?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 aug 2009 13:03

Dit kan en mag eigenlijk niet. De instelling gaat hier mi. in de fout.
Om een rekening op beide namen te openen moet ieder zijn akkoord geven. Dat er geen volmacht is zou kunnen , maar dan moeten beide handtekenen voor een verrichting. Gewoonlijk wordt er een 'wederzijdse ' volmacht gegeven ,zodat ieder der partners alleen met zijn handtkening een verrichting kan uitvoeren.
Mevrouw moet zich informeren bij de financiële instelling over de stand van zaken en zorgen dat de volmacht in orde gemaakt wordt.
Zelfs in een huwelijk 'scheiding van goederen' kan dergelijke rekening niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 25 aug 2009 10:45

Het probleem is dat mevrouw heel toevallig hierachter gekomen is toen ze tussen papieren bezig was.Ze kan met haar bankkaart wel aan de zichtrekening maar er komen geen gegevens over de spaarrekening!
Dus denk ik niet dat ze veel kan doen zonder dat haar echtgenoot op de hoogte wordt gebracht dat ze die spaarrekening ontdekt heeft!

Mvg

Reclame

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 26 aug 2009 14:41

Eéb en ander mag geen beletsel zijn om de financiële instelling te ondervragen. Zij kan er alleen maar baat bij hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4635
Locatie: Diest

#5 , 19 sep 2009 14:29

Een spaarrekening op gezamenlijke naam heeft automatisch een wederzijdse volmacht tot gevolg, met andere woorden, zowel mevrouw als mijnheer kunnen daar aan.
Hangende echtelijke problemen kan een bank de wederzijdse volmacht op vrag van één van de partijen intrekken, maar dat betekent dat vanaf dan beide partners samen moeten tekenen om nog een verrichting te kunnen doen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 19 sep 2009 16:15

Dit kan en mag eigenlijk niet. De instelling gaat hier mi. in de fout.
Er gebeuren al meer vreemde dingen in de banksector!
Niemand die daar wakker van ligt, tot het crisis is en dan mag de belastingbetaler de factuur 'nog eens' betalen.

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 19 sep 2009 19:10

Dit kan en mag eigenlijk niet. De instelling gaat hier mi. in de fout.
Er gebeuren al meer vreemde dingen in de banksector!
Niemand die daar wakker van ligt, tot het crisis is en dan mag de belastingbetaler de factuur 'nog eens' betalen.
Lex , dergelijke commentaar siert U niet , in deze context!
Het is een gratuite uitspraak over een zaak die iets ingewikkelder is en niets te maken heeft met de vraagstelling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 20 sep 2009 09:50

Lex , dergelijke commentaar siert U niet , in deze context!
Het is een gratuite uitspraak over een zaak die iets ingewikkelder is en niets te maken heeft met de vraagstelling.
Wanton, ik mag gerust zeggen wat iedereen toch al weet, daar is niets mis mee! :roll:
Tenslotte zitten we hier nog altijd in het subforum ' Bank&Beurs', niet?

Terug naar “Bank & Beurs”