Wat bij faillissement korfina ?

digits
Topic Starter
Berichten: 224

Wat bij faillissement korfina ?

#1 , 19 jul 2009 11:24

Hallo iedereen,

onlangs las ik dat ongeveer 19% van alle huurcontracten via korfina zijn waarborg stort. Nu vroeg ik mij af wat er zou gebeuren als korfina failliet zou gaan? Is iedereen dan zijn geld kwijt ?

Banken zijn beschermd via het garantiefonds, maar voor zover ik weet geldt dat niet voor verzekeringen (wat die korfina waarborg in feite is).

Uiteraard is het vrij onwaarschijnlijk dat die failliet zouden gaan, maar na het fortis en kaupthing scenario is men van niets meer zeker ;)

greetings,
digits

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maryline
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2016 11:51

Wel, dat zou ik ook graag weten.
Nu met Optima, de ARCOPA-miserie en co. Hoe zit het met al die gelden? Is dat wel veilig? Of moeten we denken dat dat geld in rook opgaat? Optima is nog gedekt door het garantiefonds.... En Arcopar dat ooo zo veilig was is het toch niet gebleken.

Meer en meer immokantoren werken met Korfina samen. Als je dan vraagt om het anders te doen dan zeggen ze gewoon dat zij zo werken (maw: te nemen of te laten, dan gaan ze naar de volgende op de lijst).
Op papier krijg je dat niet vast, daar zeggen ze dat de eindbeslissing bij de verhuurder ligt en zo zijn ze ingedekt.

Wettelijk is de huurwaarborg momenteel 2m maar met Korfina kunnen ze 3m lospeuteren. Wat ik ook maar bedenkelijke praktijken vind.

Hier en daar al wilde verhalen gelezen/gehoord: hoge instapkosten, moeten betalen om je geld terug te kunnen krijgen (dus verliespost), klachten bij huurdersbond, econonmische inspectie (wegens koppelverkoop) :shock: . Anderzijds wel enkele goede aflopen gehoord (maar is +-2 verhalen representatief te noemen?). :roll:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2016 12:27

Een huur waarborg is geen spaarrekening en enkel die zijn gewaarborgd !
Maar hoe zou Belgie dit ooit kunnen betalen als er een paar grootbanken moesten in faillissement gaan, heb horen zegen dat er voor 260 miljard euro gewaarborgd is, en in het fond die het zou moeten terug betalen zit er maar 3 miljard, en de rest moet de staat bijleggen maar met welk geld ?????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 jul 2016 12:45

Als een paar grootbanken failliet gaan, zal die 260 miljard euro waarborg een van de laatste zorgen zijn van de regering. Dan zijn er véél grotere problemen.

Een beetje economist weet dat het probleem niet ligt bij die 260 miljard die terugbetaald moet worden. Daar moet men in de praktijk nauwelijks een bedrag voor voorzien. Het mogelijke probleem (en dat is nu nog absoluut geen probleem) is de geloofwaardigheid dat de overheid de banken zal steunen mocht een ervan mogelijks overkop gaan. En dat wordt in de praktijk via die 100000 euro steun naar buiten "gecommuniceerd"

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 02 aug 2016 19:49

Denlowie,

Toch even corrigeren. Huurwaarborgrekeningen bij banken zijn wel degelijk spaarrekeningen en vallen dus onder depositogarantie. Systemen als Korfina niet. dat zijn verzekeringsbons die bij mijn weten eveneens vallen onder depositogarantie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 02 aug 2016 20:39

ARCO was ook geen spaarrekening, is hier al vaak aan bod gekomen.

Franciscus
Berichten: 38589

#7 , 03 aug 2016 00:18

Dat hebben ze nochtans gezegd aan mijn grootvader in begin jaren 60 ...maar toen heette het nog niet Arcopar...
maar alle kleinkinderen werden daar ingeschreven. :mrgreen: voor later......

Terug naar “Bank & Beurs”