bankcheque

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

bankcheque

#1 , 23 mei 2023 22:36

De bankcheque bestaat die nog?. Ik las dat mijn bank geen cheques meer verhandelt. Is dat bij alle banken zo
Hoe dient een nieuwe auto, een aankoop of verkoop van een huis bij een notaris enz, dan betaald te worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 mei 2023 23:04

Via overschrijving

Huis via rekening Notaris

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 24 mei 2023 10:02

Overschrijving ok, maar dan moet ik wel op voorhand betalen en niet zoals vroeger op het ogenblik van het verkrijgen van de
auto.

Heb een vriendin en die heeft een spaarrekening en een termijnrekening bij een andere bank dan de hare (spreiding of hogere rente dat weet ik niet)
Als ze Alles wil opzeggen, dacht ze een bankcheque te vragen en die dan bij haar bank op haar rekening te laten zetten( heeft dat vroeger nog gedaan voor een gedeelte van haar geld) Hoe moet ze dat geld dan laten overschrijven op haar bank ,want op die tweede bank heeft zij geen bankrekening ( zij heeft geen twee rekeningen nodig en het brengt maar kosten met zich mee)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 mei 2023 18:52

Is er geen zogenaamde "tegenrekening" voorzien bij die bank ?

Banken die ik gebruik en waar er geen zichtrekening is waarvan je kan overschrijvingen kan doen, werken daar allemaal mee.
Dat is normaal ook de rekening vanwaar je de centen er op gezet hebt - al kan je dat (laten) wijzigen, vaak met storting vanop andere rekening op naam van dezelfde houder.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2023 20:38

Is er geen zogenaamde "tegenrekening" voorzien bij die bank ?

Banken die ik gebruik en waar er geen zichtrekening is waarvan je kan overschrijvingen kan doen, werken daar allemaal mee.
Dat is normaal ook de rekening vanwaar je de centen er op gezet hebt - al kan je dat (laten) wijzigen, vaak met storting vanop andere rekening op naam van dezelfde houder.
Ik begrijp de topic helemaal niet.
Iedere persoon heeft toch een rekening courant bij een bank. Overzetting spaar-of beleggingsrekeningen moeten toch niet met bankcheques maar kunnen gewoon met een zichtrekening. En geen gebruik van internetbankieren ??
En TS zegt dat ze het vroeger nog gedaan heeft, hoe dan ??
En circulaire bankcheques zijn nog steeds gebruikelijk. Gewone cheques die zijn verleden tijd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 24 mei 2023 21:14

Iedere persoon heeft toch een rekening courant bij een bank. Overzetting spaar-of beleggingsrekeningen moeten toch niet met bankcheques maar kunnen gewoon met een zichtrekening. En geen gebruik van internetbankieren ??
bvb bij online (spaar)banken heb je niet noodzakelijk ook een zichtrekening
daar werkt men met tegenrekeningen,
ie een gekende rekening van geverifieerd dezelfde rekeninghouder bij een andere bank

bankcheques is echt niet meer van de tijd


Zonder te weten om welke bank het gaat, is het een discussie in het ijle

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2023 08:30

Iedere persoon heeft toch een rekening courant bij een bank. Overzetting spaar-of beleggingsrekeningen moeten toch niet met bankcheques maar kunnen gewoon met een zichtrekening. En geen gebruik van internetbankieren ??
bvb bij online (spaar)banken heb je niet noodzakelijk ook een zichtrekening
daar werkt men met tegenrekeningen,
ie een gekende rekening van geverifieerd dezelfde rekeninghouder bij een andere bank

bankcheques is echt niet meer van de tijd


Zonder te weten om welke bank het gaat, is het een discussie in het ijle
Inazuma,
Inderdaad zonder bijkomende info en bankgegevens is het gissen. Met online (spaar)banken heb ik zelf geen ervaring.
Bankcheques zijn inderdaad passé.

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#8 , 26 mei 2023 16:14

Er schijnt wat onbegrip te zijn , Sommigen spreken van on line rekening, dat is het niet
Situatie is de volgende
Deze persoon heeft een gewone rekening bii bank X ( ik geloof dat ik hier de naam van de bank niet mag vernoemen), waarmede ze Al haar verrichtingen doet langs home bank.
Ze heeft daar ook een spaarrekening.
Deze persoon heeft daarenboven Nog een spaarrekening bij een andere bank zegge bank Y. Zij heeft bij deze tweede bank geen zichtrekening .( heeft geen tweede zichtrekening nodig ) Dus hoe deze spaarrekening ( of een gedeelte hiervan)overschrijven naar haar eerste bank zegge bank X. Vroeger vroeg zij gewoon een bankcheque, maar haar eerste bank(bank X) werkt niet meer met bankcheques

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 mei 2023 16:37

Vraag afsluiting rekening ...
Dan moeten ze het toch overschrijven naar een andere rekening ?

Of open daar zichtrekening
Schrijf alles over
En sluit de boel af ...

Als een bank zelf geen eenvoudige manier voorziet, moet je er niks mee inzitten om hen administratief meer overlast te geven ...


Ik heb zelf een rits bankrekeningen bij banken die geen eenvoudige of vindbare manier van afsluiten voorzien
Staan allemaal op 0 en er wordt niet meer naar omgekeken.
Ze bekijken het maar :mrgreen:

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#10 , 26 mei 2023 20:31

Beste

In die gevallen wordt een tijdelijke rekening geopend om de transactie uit te voeren en daarna onmiddellijk af te sluiten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”