zwarte lijst tgv lening met ex partner

bdj
Topic Starter

zwarte lijst tgv lening met ex partner

#1 , 09 jun 2009 07:55

Mijn vriendin en ik zouden graag een hypothecair krediet aangaan om een nieuwe woning te kopen. Er is echter een probleem, zij en haar exman hebben momenteel nog een autolening lopen, een auto die nota bene hem toebehoort tgv hun boedelverdeling. Zij waren onderling (mondeling) overeen gekomen dat hij het kindergeld kreeg, dit in het kader om haar deel van de autolening te betalen. Sinds haar ex heeft vernomen dat wij een nieuwe woning gaan kopen heeft hij de betalingen van hun autolening stopgezet.

Gisteren kreeg mijn vriendin een brief van de nationale bank met de melding dat ze op de "zwarte lijst" terecht komt EN dit gaande tot de dag van de terugbetaling + 1 jaar.

Heeft deze recente ontwikkeling een invloed op het al dan niet verkrijgen van een hypothecair krediet? Tot slot van rekening heb ik niets te maken met die autolening EN is niet enkel mijn vriendin verantwoordelijk voor de autolening.

Wat echter geen optie is is dat ik "borg" sta of dat ik deze autolening betaal!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 11 jun 2009 20:03

Beste,

Haar melding op de zwarte lijst zal in elk geval bovenkomen als jullie een woonkrediet aangaan.
Probleem is dat als haar ex niet meer betaalt, de bank in kwestie komt aankloppen bij jouw huidige vriendin en in voorkomend geval loonbeslag bij haar zal uitvoeren.
Elke nieuwe kredietverstrekker zal met die dreiging rekening houden.
Indien in de boedelverdeling werd overeengekomen dat haar ex de lening zou betalen, kan jouw vriendin op basis hiervan een rechtszaak aanspannen. Daar ben je natuurlijk vandaag niet echt mee geholpen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

de witten

#3 , 16 feb 2010 20:16

Wordt normaal gezien de wagen waarover het gaat niet in beslag genomen door de bank waar dat de lening is aangegaan?

Reclame

basejumper

#4 , 16 feb 2010 21:50

Nope. Bij een klassieke autofinanciering wordt de wagen niet in waarborg genomen. dat valt wel voor bij zelfstandigen/vennootschappen waar subrogatie een gebruikelijke techniek is. Bij loontrekkenden is dat niet het geval.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”