Geld storten

Lauraplus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geld storten

#1 , 11 mei 2023 19:07

Hoeveel cash mag ik wettelijk op mijn rekening storten. Bank weigert mij om cash te storten. Kan dit zo maar.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2023 19:26

Wat voor bedrag en waarvan afkomstig?

Meer courant is dat men bij grote stortingen informatie vraagt waar het geld vandaag komt, maar het mag. Veel kantoren werken ook amper nog met cash, dus zijn ook niet voorzien qua regelmatig beveiligd geldtransport.

https://www.test-aankoop.be/invest/spar ... m%20vormen.

Zelfs zelfstandigen en bedrijven die veel cash geld van particulieren ontvangen (restaurants, frituren, winkels, …) en die perfect de oorsprong kunnen bewijzen, hebben meer en meer problemen om dit nog gestort te krijgen.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 13 mei 2023 09:13

Beste

Banken zijn wettelijk gehouden om te voorkomen dat geld wordt witgewassen, geld van onduidelijke en potentiele criminele oorsprong via de banken in de reguliere economie komt, of om te vermijden dat terrorismefinanciering gebeurt. Of het omzeilen van sancties bij fiscale latenties
Elke transactie is een risico afweging. Er is niet 1 norm. Het gaat niet om ‘hoeveel’ maar om ‘hoeveel, wie, wanneer, waarom, hoe frequent, oorsprong, bewijs van waarachtigheid enz’.
Een jongen van 19 die nog studeert maar elke maand 500 euro stort in briefjes van 5 euro (verkoop xtc pillen?) zal verdacht zijn. Een wafel verkoper met een officiële boekhouding die hetzelfde doet is een ander verhaal. Een nachtwinkel die digitale betalingen bemoeilijkt en waar de boekhouding een ramp is zal moeilijker liggen dan een frituur waar alles heel transparant is. Ik ken jouw dossier niet maar transparantie en bewijsbaarheid zijn belangrijke elementen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 mei 2023 14:49

Hoeveel cash mag ik wettelijk op mijn rekening storten. Bank weigert mij om cash te storten. Kan dit zo maar.
Als u niet afdoende kan verklaren waar dat vandaan komt: ja ...

Terug naar “Bank & Beurs”