lening gebruiken voor andere zaken/foutieve bewijsstukken

b-day
Topic Starter

lening gebruiken voor andere zaken/foutieve bewijsstukken

#1 , 26 mar 2009 10:35

Beste,

Mijn zus is in het bezit van een woning en had/heeft moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Zoals elke eigenaar van een huis had ze graag enige renovaties aangebracht. Hierdoor had ze haar lopende hypothecaire lening in 2006 laten herzien (om zo minder te moeten terugbetalen/maand) EN een extra renovatielening afgesloten van 20.000 EUR.

Van deze 20.000 EUR had ze slechts 5.000 EUR gebruikt voor schilderwerken, de overige 15.000 EUR had ze gebruikt om allerlei prullen mee te kopen/betalen (zaken zoals een reis, kledij, dvd-speler, andere schulden aflossen, ...).

Op een gegeven moment kwam de bank af met de vraag om bewijsstukken voor te leggen, hierdoor nam ze zonder het medeweten van haar vriend zijn facturen aangaande de aanschaf van een diepvrieskast, tv, ... . Deze facturen betroffen geen "renovatiewerken" EN waren bovendien betaald door haar vriend. Als wonder boven wonder aanvaarde het locale bankkantoor deze facturen ?!?!?!

Nu is hun relatie stukgelopen, heeft haar ex-vriend gezien dat zij zijn facturen heeft gebruikt EN dreigt hij er mee om de hoofdzetel van de bank te contacteren aangaande deze "fraude". Tot slot van rekening heeft mijn zus volgende fouten begaan:

1. een renovatielening gebruikt voor andere doeleinden
2. een renovatielening verantwoord met facturen betaald door haar vriend

Wat is het worst- en best-case scenario voor mijn zus?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 28 mar 2009 14:58

Beste,

Voor je zus hoeft dit niet onmiddellijk gevolgen te hebben.
het lokale bankkantoor is in de fout gegaan bij de vrijgave van de fondsen. Je geeft geen geld vrij vooraleer je de vereiste bewijsstukken hebt (facturen)
In theorie kan de bank het kredietbedrag terugvorderen indien de gelden niet gebruikt werden voor het overeengekomen doel.
Secundo kan ze weigeren om nog langer fiscale attesten voor dit krediet uit te reiken omwille van foutief gebruik.
Ze zou ook het tarief kunnen optrekken van het betrokken krediet omdat ze door foutieve verklaringen actueel het vermoedelijke voordeliger tarief kreeg van een verbouwingskrediet in plaats van de toepasselijke lening voor persoonlijke uitgaven. Gegeven het feit dat de bank ook hypotheek heeft lijkt het me logisch dat de bank dit dossiertje blauw-blauw laat en hoopt op een normale terugbetaling.
Als ze tot op heden geen initiatief namen, zal een eventuele demarche van de ex-vriend hier geen verandering in brengen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”