50000 euro kwijt door phishing

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

Re: 50000 euro kwijt door phishing

#16 , 15 jun 2022 20:21

Aan TS die verdacht stilletjes is.

Bij deze bank : aanmelden op internetbankieren bij deze bank :
IN HET ROZE EEN GANSE BLOK : Ga nooit in op ongewone e-mails of sms'en ! Fraudeurs sturen vaak e-mails uit onder het mom van een vernieuwing van uw debetkaart of digipas. Ga daar nooit op in. Ze verwijzen naar websites die niet van ( deze bank ) zijn. Deze bank zal ook nooit vragen om je kaartnummer via telefoon door te geven omdat je zo gezegd een nieuwe debetkaart of digipas krijgt.
Krijg je toch verdachte boodschappen ? Heb je al codes doorgegeven per telefoon ? Of is er al geld van je rekening gehaald ? Neem dan meteen contact op via het nummer 03/2855333 ( voor slachtoffers van phishing 24/7 bereikbaar ).
Heb je een verdacht bericht gekregen ? Meld het via phishing@naam van de bank.be

OP TWEEDE PAGINA INTERNETBANKIEREN : Tips voor veilig internet bankieren<< lees onze tips om phishing te voorkomen.
1. Geeft nooit codes voor internet bankieren door via email, sociale media, sms of telefoon.
2. Ga nooit via een link naar het internet bankieren of app van je bank.
3. Typ altijd zelf het adres van je bank website in je browser.
4. Als je twijfett, kun je beter stoppen.

Wees slimmer dan een phisher : download de safe onweb app en stuur verdachte berichten altijd door naar verdacht@safeonweb.be

Wat kan deze bank nog meer doen of betekenen.

Zij waarschuwen u ten allen tijde, zelfs per aparte mails of briefwisseling.

Kijk in eigen boezem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 jun 2022 01:31

Wat kan deze bank nog meer doen of betekenen.

Zij waarschuwen u ten allen tijde, zelfs per aparte mails of briefwisseling.

Kijk in eigen boezem.
Herlees mijn bericht. Op het moment van phising doet een bank helemaal niks en sta je er alleen voor.

jefke007
Berichten: 1812

#18 , 16 jun 2022 08:25

Als men zo een " bankbediende" , met een nigeriaans accent aan de lijn krijgt met de vraag of het geld op een 'kluisrekening" ( = oplichtersrekening ) mag overgeschreven worden, dan moeten de flikken toch kunnen onderzoeken wie de eigenaar van die rekening is, en die persoon gaan oppakken in het land waar die woont, door de internationale samenwerking van de politiediensten.

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#19 , 16 jun 2022 18:16

"""Dit mogen ze nog altijd via mail vragen maar ik zal niet klikken op de link in de mail, noch reageren via mail. Ik zal naar de app gaan zoals ik altijd doe en dan mijn gegevens nakijken.""

zo zou ik het ook willen doen

LeenW
Berichten: 12828

#20 , 16 jun 2022 18:44

Wat kan deze bank nog meer doen of betekenen.

Zij waarschuwen u ten allen tijde, zelfs per aparte mails of briefwisseling.

Kijk in eigen boezem.
Herlees mijn bericht. Op het moment van phising doet een bank helemaal niks en sta je er alleen voor.
Maar is dit niet een beetje hetzelfde als mensen die hun pincode op hun bankkaart schrijven? Op een bepaald moment moet de bank toch kunnen zeggen dat ze niet verantwoordelijk is voor oerdom gedrag van zijn cliënteel?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#21 , 16 jun 2022 19:05

Wat kan deze bank nog meer doen of betekenen.

Zij waarschuwen u ten allen tijde, zelfs per aparte mails of briefwisseling.

Kijk in eigen boezem.
Herlees mijn bericht. Op het moment van phising doet een bank helemaal niks en sta je er alleen voor.
Maar is dit niet een beetje hetzelfde als mensen die hun pincode op hun bankkaart schrijven? Op een bepaald moment moet de bank toch kunnen zeggen dat ze niet verantwoordelijk is voor oerdom gedrag van zijn cliënteel?
LeenW : is juist.
TS baart in stilte, hij weet wel waarom.
Als men Lanox zijn reactie toepast = verhoging bankkosten voor ons allemaal. Bovendien deze bank ( ik kan het weten ) waarschuwt zijn klanten regelmatig voor deze phishing zaken.
Moet de bank de onoplettendheden van zijn klanten ook incalculeren ? Deze bank benadrukt steeds dat vanuit de bank nooit gegevens worden gevraagd. Hebben dit ook niet nodig want die zijn bij hun bekend.

Laat TS eindelijk eens beseffen dat hij in de fout is gegaan. Of kan hij effectief bewijzen dat de mails afkomstig zijn die bank ??
Is makkelijk vast te stellen aan de hand van het emailadres of link.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#22 , 16 jun 2022 19:20

Het probleem van de doorgeschoten digitalisering is dat ze is afgestemd op mediane tot hogere intelligentie.
De helft van de bevolking is niet echt geschikt om er correct gebruik van te (kunnen) maken.
Voor ieder van ons -met uitzondering van degenen die dit aardse oord voortijdig verlaten- zal de voortschrijdende ouderdom ooit tot problemen leiden op dit vlak.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lucas123456
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#23 , 16 jun 2022 19:59

Nog even mijn (eigenlijk toch) positieve ervaring met de betrokken bank:

Uit een email met de kantoorhouder:
A. heeft een anti-phishing programma die lukraak betalingen eruit pikt. Als je een gsm opgeeft krijg je dan een sms bericht waarbij je met de toegestuurde code deze betaling al dan niet kan vrijgeven.
Bovenstaande had ik al voor bij een klein bedrag.

Andere ervaring: echtgenote overschrijving van 25000 euro (dus juist binnen daglimiet) gedaan vanuit haar rekening naar mijn rekening.
Vrouw kreeg telefoon van kantoorhouder of overschrijving wel mocht doorgaan.

Omwille van veiligheidsredenen kan daglimiet overigings enkel bij aanwezigheid klant op kantoor even aangepast worden.

Bank A. doet dus mijn inszien goed zijn best om phising tegen te gaan.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#24 , 16 jun 2022 23:09

A. heeft een anti-phishing programma die lukraak betalingen eruit pikt. Als je een gsm opgeeft krijg je dan een sms bericht waarbij je met de toegestuurde code deze betaling al dan niet kan vrijgeven.
Dat is een begin, nu nog doortrekken naar elke risico transactie en er zouden een hoop drama's vermeden worden.

En speciaal voor Lynx xx nog even deze parallel:
Bedrijf X is beheerder van een houten brug die de enige uitweg uit een dorp is. Helaas is de brug al op leeftijd en zijn er een hoop planken rot die enkel met een geoefend oog eruit gepikt kunnen worden. Bedrijf X heeft de keuze: ofwel de rotte planken vervangen door nieuwe planken, ofwel een bordje zetten dat er misschien wel eens rotte planken tussen kunnen zitten. Bedrijf X kiest voor de tweede optie. Enige tijd later zakken er verschillende mensen van het dorp door de brug. Bedrijf X wijst elke verantwoordelijkheid af want ze heeft toch een waarschuwingsbordje geplaatst ...

Bij mijn weten gedragen alle Belgische grootbanken zich nog steeds zoals bedrijf X als het over phising gaat.

(Elke mogelijke gelijkenis met onze wegbeheerder berust op puur toeval.)

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#25 , 17 jun 2022 10:39

A. heeft een anti-phishing programma die lukraak betalingen eruit pikt. Als je een gsm opgeeft krijg je dan een sms bericht waarbij je met de toegestuurde code deze betaling al dan niet kan vrijgeven.
Dat is een begin, nu nog doortrekken naar elke risico transactie en er zouden een hoop drama's vermeden worden.

En speciaal voor Lynx xx nog even deze parallel:
Bedrijf X is beheerder van een houten brug die de enige uitweg uit een dorp is. Helaas is de brug al op leeftijd en zijn er een hoop planken rot die enkel met een geoefend oog eruit gepikt kunnen worden. Bedrijf X heeft de keuze: ofwel de rotte planken vervangen door nieuwe planken, ofwel een bordje zetten dat er misschien wel eens rotte planken tussen kunnen zitten. Bedrijf X kiest voor de tweede optie. Enige tijd later zakken er verschillende mensen van het dorp door de brug. Bedrijf X wijst elke verantwoordelijkheid af want ze heeft toch een waarschuwingsbordje geplaatst ...

Bij mijn weten gedragen alle Belgische grootbanken zich nog steeds zoals bedrijf X als het over phising gaat.

(Elke mogelijke gelijkenis met onze wegbeheerder berust op puur toeval.)
Lanox ik heb niet de gewoonte om vaste forumleden af te vallen op het JF.
Ik zal dit ook niet doen op uw reacties, is niet nodig gezien uw reacties niet op onzin zijn gebaseerd.
Maar ik verwijs naar alle overheidsinstanties ( zelfs de regering, leger, rechtbanken ... ) zij kunnen zelfs hacking en dergelijke toestanden niet aan, zelfs interne lekken. Internet is fantastisch waarvoor het uitgevonden is, maar niet voor frauduleuze, criminele en dergelijke zaken. En elke nieuwe jongere generatie is meer up to date in die materies dan wij oude rakkers.
Ik vergelijk uw toespeling als de politiewaarschuwingen aan de auto eigenaars : laat geen waardevolle spullen achter in de wagen, noch portefeuilles en dergelijke op een zichtbare plaats. Men kan van de politiediensten dan ook niet eisen dat zij bij elke geparkeerde wagen een agent plaatsen.

Uw vingerwijzing naar de banken is niet afkeurbaar, maar uitvoerbaar ? en tegen welke prijs voor de klanten ?
Verwittigen, waarschuwen, melden ... maar de klanten moeten ook mee willen. Delete onmiddellijk alles in de SPAM zonder openen?
Lees duidelijk het mailadres van de afzender = makkelijk te onderscheiden van echte emailadressen van banken en andere organisaties.

En indien toch twijfel zendt die mails door aan de betrokken bankdiensten ( klantendienst, kantoorhouder, ombudsdienst, klachtendienst ) om deze te laten verifiëren.

Steeds reclameren is makkelijker dan gegronde klachten door te geven op een beleefde en gefundeerde wijze.

In ieder geval een raad voor iedereen : wees alert.

En net als Lucas123456 heb ik al jarenlang niets dan goede relaties met bank A, en niet zo maar sporadisch.

Het is vooral de melding van TS over welke bank dat mij stoorde. Daarom heeft de moderator ook de naam verwijderd, en terecht.
Of TS moet bewijzen dat die phishing mails daadwerkelijk van A komen, en dan kan hij contact nemen met de klachtendienst en ombudsdienst van de bank.

Ook : https://www.ombudsman.be/nl/ombudsman/domain/35
https://www.ombudsfin.be/nl/particulieren/home

Toch blijft TS heel stilletjes ??


TheJudge007
Berichten: 366

#27 , 17 jun 2022 14:57

de laatste maanden heb ik al 4 of 5 mails gekregen van "mijn bank" om te vragen dat al mijn gegevens nog kloppen ed...
deze mail komt natuurlijk van het hoofdkantoor in A.
Zeer vreemd want vrijwel AL dat soort emails kwamen bij mij de laatste jaren NOOIT van mijn bank(en). En nee ik verwijder dergelijke emails niet, maar bewaar ze in een speciaal mapje met de naam "phishing".

Franciscus
Berichten: 38596

#28 , 17 jun 2022 21:46

Heb net deze week van mijn bank op de nbanksite een ganse uitleg et filmje gekregen over phishing.

En neem de 'flikken' kunnen zo'n gegevens zomaar niet onderzoeken / opzoeken daarvoor zal een onderzoeksrechter door het openbaar ministerie 'gevat' moeten worden.
En meestal vanuit niet EU landen.

Terug naar “Bank & Beurs”