50000 euro kwijt door phishing

Kvp1011
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

50000 euro kwijt door phishing

#1 , 14 jun 2022 02:03

Door op links te klikken, en daarna in te gaan op een zogezegde it-er van naam bank verwijderd - JurecaBE - moderator met als smoes dat ze geld aan het afhalen zijn van mijn rekening, ben ik mee in hun verhaal gegaan. Uiteindelijk de codes doorgegeven en na 5 transacties ben ik veel geld kwijt .

Wat kan ik tegen de bank beginnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 14 jun 2022 08:24

ik denk niet dat je de bank iets kunt verwijten, de daders zijn deze die zogezegd van naam bank verwijderd - JurecaBE - moderator waren.
Sowieso klacht indienen bij de politie
sowieso de bank op de hoogte brengen en alles blokkeren (ook card stop niet vergeten)
en melden aan safe on web.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jun 2022 09:56

Spijtig dat TS de naam van de bank vermeld. Is zoals Lukasi zegt de bank heeft hier niets mee te maken.
Zulke links/mails moet men direct verwijderen, zelfs zonder te openen.
Is ook al verschillende malen vermeld op dit JF.

Doe wat Lukasi vermeld.

Bovendien kan ik u melden dat deze bank geregeld haar klanten waarschuwt voor zulke praktijken, en indien u zulke berichten krijgt deze nooit van hun komen.

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 14 jun 2022 12:04

Bij phishing mails is juist de naam van de bank belangrijkste. Zo worden anderen ook gewaarschuwd. 8_)
Natuurlijk wordt hier de bank niets verweten. Het is de TS die de fout gemaakt heeft op een dubieuze link te klikken.
Nooit codes doorgeven!!!

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 14 jun 2022 13:03

Bij phishing mails is juist de naam van de bank belangrijkste. Zo worden anderen ook gewaarschuwd. 8_)
Natuurlijk wordt hier de bank niets verweten. Het is de TS die de fout gemaakt heeft op een dubieuze link te klikken.
Nooit codes doorgeven!!!
Ik heb de indruk dat bij phishingmails de naam van de bank een beetje at random gekozen wordt, dus niet bepaald gericht op één of andere bank... Dus vandaag van bank A , volgende week dezelfde mail van bank F,....

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jun 2022 13:56

Bij phishing mails is juist de naam van de bank belangrijkste. Zo worden anderen ook gewaarschuwd. 8_)
Natuurlijk wordt hier de bank niets verweten. Het is de TS die de fout gemaakt heeft op een dubieuze link te klikken.
Nooit codes doorgeven!!!
zie ook # 5 Bosprocureur : is niet bank gerelateerd.

TS vraagt zelf wat kan ik tegen de bank beginnen ? Hij legt tussen de regels in de schuld (?) bij de bank. Het is hijzelf die er in is getrapt.
Is onbegrijpelijk : zo gezegde IT'er van de bank meldt hem dat ze geld van zijn rekening aan afhalen zijn. Een bank die dat ziet, zal ogenblikkelijk ingrijpen en niet u eerst verwittigen? Zij zullen dan ook wel uw rekeningnr. vermelden als u klant bent bij die bank.
En dan € 50.000.00 op uw bankrekening ??
Een bank kan in zulke gevallen ( indien zoals u zegt ) eerst wel degelijk uw rekening blokkeren.

Banken ( en zeker deze bank ) melden steeds regelmatig hun klanten nooit code of bankrekeningnrs. door te geven; de banken zelf zullen dat niet vragen dat vermelden zij in berichten.

LeenW
Berichten: 12826

#7 , 14 jun 2022 18:05

Hoe kan u de bank hier iets verwijten? Dit is 100% uw schuld.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 14 jun 2022 19:44

Best bel je de bank dan even op, en vraagt of dit wel klopt. Kan natuurlijk enkel tijdens de openingsuren.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 jun 2022 20:37

Best bel je de bank dan even op, en vraagt of dit wel klopt. Kan natuurlijk enkel tijdens de openingsuren.
Leg hun ook eens de phishing mails voor, dan kunnen zij oordelen en of zijn ze op de hoogte gesteld van de gangbare fraudes.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jun 2022 21:53

Sta mij toe het even absoluut oneens te zijn met de teneur van mijn voorgangers.

Al jaar en dag "beveiligen" banken transacties van hun klanten aan de hand van een 2 factor systeem: bankkaart en code. Op de occasionele uitzondering na is dit systeem duidelijk voor de cliënt: zonder bankkaart en code kan niemand aan je geld, dus je vertelt je code niet aan iemand anders (die je niet vertrouwd).

Bij internetbankieren heeft men dit 2 factor systeem herleidt tot 1 factor. Bankkaart wordt in een kastje gestoken, code wordt ingegeven, nog een paar getalletjes invoeren die in het beste geval te herleiden zijn tot het bedrag van de transactie of het rekeningnummer, en het resultaat is één getalletje dat je moet invoeren op de website. Gezien het aantal geslaagde phising acties in de afgelopen jaren is het duidelijk dat een significant deel van het cliënteel dit gewoon niet begrijpt.

Het enige wat banken ondertussen doen is damage control: inzetten op zogenaamde awareness campagnes, waar de cliënt gewaarschuwd wordt voor phising, hoewel hij misschien nog altijd bij dat deel zit dat het helemaal niet begrijpt. En de volgende stap is het beschuldigende vingertje dat hierboven ook werd uitgestoken: het is JOUW schuld.

Nochtans zijn er andere oplossingen voor handen, misschien niet altijd gemakkelijk te implementeren, maar gezien dit probleem al jaren aansleept is dat al lang geen excuus meer.

Men zou bijvoorbeeld bij elke transactie boven een bepaald bedrag, of naar een onbekende rekening, of wanneer de overschrijving een dag limiet zou overschrijden, ... een sms kunnen sturen waarin staat hoeveel je overschrijft en naar wie/welke rekening, hierbij een code voegen en de transactie alleen maar laten doorgaan als die code ingevuld wordt op de website. Op dat moment weet de cliënt tenminste heel duidelijk dat hij een bedrag is aan het overschrijven en naar wie. In plaats van met een sms te werken zou men ook een app vergelijkbaar met itsme kunnen ontwikkelen: cliënt krijgt alle informatie over de transactie te zien op zijn smartphone en moet bevestigen met zijn vingerafdruk of code.

jef007
Berichten: 1680

#11 , 15 jun 2022 16:31

ik ben het helemaal ééns met Lanox.

de laatste maanden heb ik al 4 of 5 mails gekregen van "mijn bank" om te vragen dat al mijn gegevens nog kloppen ed...
deze mail komt natuurlijk van het hoofdkantoor in A. Waar is de tijd dat men nog een goed contact met de plaatselijke kantoorhouder????
Door fusies en afschaffingen van kantoren is dit allemaal verwaterd!

jef007
Berichten: 1680

#12 , 15 jun 2022 16:32

vervolg : ik ben ervan overtuigd dat deze mails echte mails zijn van mijn bank, maar toch vertik ik te reageren

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#13 , 15 jun 2022 16:50

ik ben het helemaal ééns met Lanox.

de laatste maanden heb ik al 4 of 5 mails gekregen van "mijn bank" om te vragen dat al mijn gegevens nog kloppen ed...
deze mail komt natuurlijk van het hoofdkantoor in A. Waar is de tijd dat men nog een goed contact met de plaatselijke kantoorhouder????
Door fusies en afschaffingen van kantoren is dit allemaal verwaterd!
Dit mogen ze nog altijd via mail vragen maar ik zal niet klikken op de link in de mail, noch reageren via mail. Ik zal naar de app gaan zoals ik altijd doe en dan mijn gegevens nakijken.

LeenW
Berichten: 12826

#14 , 15 jun 2022 17:13

vervolg : ik ben ervan overtuigd dat deze mails echte mails zijn van mijn bank, maar toch vertik ik te reageren
Banken zijn dit wettelijk verplicht. Als u ze blijft negeren, gaan ze u op straat moeten zetten.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 15 jun 2022 19:54

Ik bel dan even om de echtheid te controleren.

Terug naar “Bank & Beurs”